Dennis Honing - Cultuurkritiek is geen racisme

Wij Germanen staan bekend als degelijk, betrouwbaar, stijf en calvinistisch. En dat zie je ook. We spoten een hele provincie op uit de zee, met kusten zo recht als het Amerikaanse legerkapsel van weleer. Toen kregen de Arabieren de techniek door, en werd de zee voor hun kusten versierd met palmbomen en eilanden die de wereld vormden. We voelden ons allerminst afgetroefd, want na het verschijnen van die palmbomen in de Perzische golf, maakten wij gewoon weer een keurig lapje grond vast aan de mond van de Maas. De protestantse cultuur is er een van afspraak is afspraak. Maar diezelfde cultuur lijkt grote moeite te hebben met openhartigheid, passie en de Franse slag die het leven soms wat lucht kan geven. De katholieke cultuur op zijn beurt, maakt ontspannen, bourgondisch en vrolijk. Maar tegelijkertijd zorgde die cultuur van vergeving voor de Zuid-Europese corruptie, die al begint bij het Brabants kwartiertje.
Culturen verschillen. Heb je ooit een islamitisch gezin door de Veluwe zien fietsen? Waarom is het altijd zo wit in museums? Wanneer zag je voor het laatst een Turk in de stationwagen-uitvoering van een BMW of Mercedes? Waarom is incest onder Marokkanen normaler dan homoseksualiteit? Waarom is het een ding bij Turken dat de oudste zoon eerst trouwt, terwijl de middelste of jongste misschien door het lot wel eerder op de ware wordt gewezen?
Culturen kunnen hangen aan mensen. Eisen stellen. Tolereren in bepaalde gevallen mondjesmaat innovatie. Voor religie geldt hetzelfde. En uiteindelijk is het trouw blijven aan zowel religie als cultuur louter een keuze. Misschien, ook in Nederland, een verdomd moeilijke, maar toch een keuze. Voor je kleur heb je niet gekozen, en inderdaad, dat zou niet eens een issue moeten zijn in 2016. Maar cultuur is een construct. En we zien bij nieuwe culturen in ons land zaken die gewoonweg haaks staan op de democratische, pluriforme en individuele cultuur van dit land.
De oplossing is niet om de allochtonen die deze culturen aanhangen te ontzien. De oplossing is niet om doordrongen van witte arrogantie, met de armen over elkaar en tikkend met de voet op de grond, continue hoorbaar te verzuchten: "Poeh poeh wat duurt het lang met jullie, wat een stel debielen bij elkaar." Mijn visie is om eerlijk op tafel te gooien dat we een paar culturen naar binnen hebben gehaald met achterhaalde componenten. En dat de nieuwen generaties het recht hebben daar zelf keuzes in te maken. Optrekken naar vrijheid is iets dat we samen doen. Want zaken als de emancipatie van homoseksuelen en vrouwen is hier ook niet iets dat al eeuwen tot het gemeengoed behoort.
Ik relativeer de witte cultuur allerminst stuk; we lopen in vele zaken voorop in de wereld, en wie dat ontkent is niet goed snik. Maar we hebben als Germanen wel een proces doorgemaakt. Van ruziënde stammen (Somalië) naar christelijke conservatieven (salafisten) door naar onverhulde slavendrijvers (moslims) tot aan conservatieve natiestaten (Turkije) met een patriarchale realiteit (Marokko), waar er ook sprake zou zijn van een kerk op de voorgrond (Polen). Deze allochtonen kunnen die laatste stappen zetten, waarbij ik als autochtoon zeg 'niets menselijks is dit land vreemd'.
Doet men dat niet? Dan kun je spreken van achterlijke culturen, een handicap voor de open samenleving. Want cultuurkritiek is geen racisme. Cultuur is een construct. Een keuze. En omdat ik, met alle overtuiging, geloof in de volle potentie van elke mens, is voor mij cultuurkritiek een pleidooi tegen racisme.