achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

GS checkt: NRC factchecker Kim checkt facts niet

GSCHECKTMEISJEMETRAARHAAR.jpg Kim Bos werkt bij NRC Jeugdjournaal. Daar schrijft Kim Bos de Next Checkt. Maar kennelijk is Kim Bos helemaal niet zo goed in factchecken, want het meisje met het verveelde hipsterhaar schreef een wáárdeloos, lui, onvolledig, nuffig, achterhaald, opportunistisch, zeurderig en feitelijk ontzettend onjuist stukje over GeenStijl en GeenPeil. We gaven Kim gisteren 24 uur om d'r eigen onzin recht te zetten. Die zijn voorbij, maar ze liet niks van zich horen. Nou ja, als ze te lui is om de feiten na te bellen, dan doen we zelf de factcheck van haar flutstuk maar. Omdat er al genoeg onzin in de dodebomenmedia geschreven wordt. GeenPeil: burgerschrik laat tanden weer eens zien Kim Bos: Het ‘Leger des Peils’ heeft geschiedenis geschreven. GS: Dit klopt. Het 2e referendum in 200 jaar komt er aan. Hoe awesome is dát!? Kim Bos: De actievoerders van GeenPeil hebben ruim anderhalf keer meer handtekening opgehaald dan de 300.000 stemmen die nodig zijn om een raadgevend referendum af te dwingen. GS: Dit klopt ook. Kim Bos: De teller stond gisteravond bij het sluiten van de inzameling op ruim 450.000. GS: 451.666, om precies te zijn. Kim Bos: Dus GeenStijl, de luidruchtigste aanjager van GeenPeil, viert feest. GS: Dus de democratie, 451.666 digitale en (tien-) duizenden analoge handtekeningenzetters, alle vrijwilligers en flyeraars, iedereen die (directe) democratie een warm hart toedraagt, de mensen van Burgercomité, de mensen van Baudetcomité, én GeenStijl vieren inderdaad allemaal feest. Kim Bos: Sinds 1 juli is het in Nederland mogelijk om een raadgevend referendum aan te vragen. De website wil een referendum over het associatieverdrag tussen Oekraïne en de EU en gebruikte de nieuwe regels om dat af te dwingen. GS: Dit is onvolledig. GeenPeil wil een referendum over het associatieverdrag tussen Oekraïne en de EU, om meer inspraak op de democratische besluitvorming in Nederland af te dwingen, en daarmee duidelijk te laten horen dat we beter gehoord willen worden. Had Kim Bos letterlijk kunnen citeren uit het allereerste GeenPeil referendum-topic. Als ze het gelezen had.
Kim Bos: Wekenlang bedreef GeenStijl een effectief staaltje actiejournalistiek, met tv-maker Jan Roos als projectleider. GS: Woordvoerder, spreekbuis, aanjager. Maar geen projectleider. Kim Bos: Grote broer De Telegraaf drukte een paginagrote advertentie af.. GS: Niet waar. GeenPeil moest een advertentie inkopen bij zure zus Telegraaf, omdat ze zelf geen poot uitstaken naar de collega's. Ook dat stond op GS te lezen, als Kim die moeite had genomen. Kim Bos: ..en GeenPeil reed met een busje door het land. „GeenStijl zal nooit wegkijken als er een mogelijkheid is om invloed uit te oefenen”, zegt Jan Roos. „Het is de taak van de journalistiek om je bezig te houden met de macht en iets in beweging te brengen.” GS: Goeie quote, Jan. Geëngageerd, kritisch en principieel. Wat was je toch geweldig met de woordvoering. Kim Bos: Het was alweer even geleden dat GeenStijl zich zó invloedrijk heeft getoond. GS: Mwa. We zetten dit jaar de MH17-doofpot op de kaart, duwden een corrupt VVD-Kamerlid uit zijn stoel, trokken de deksel van de SVB-ellende, kochten Jan Roos weg bij PowNed en we exitpollden vorig jaar met 1500 fysieke stemmentellers in 1500 stembureaus de uitslag van de Europese verkiezingen nauwkeuriger dan De Hond en Ipsos. Verder waren we op kleine schaal voor veel individuen ook erg invloedrijk, want we losten talloze diefstallen, berovingen en kopschoppartijen op, crowdsourcten geld & middelen voor hulpbehoevenden van allerlei pluimage en behoedden Nederland dagelijks voor rabiate haatimams uit alle hoeken van de islamitische wereld. GeenStijl beïnvloedt maandelijks een slordige 3 miljoen bezoekers. Maar je moet het wel willen zien, Kimmeke. Kim Bos: Het leek er juist op dat het blog zijn rol als rechtse burgerschrik aan het verliezen was. GS: Nee Kim, jij hóópt dat GS iets verliest waarvan jij dénkt dat het dat is. Dat is iets heel anders, meiske. Sowieso heb je als schrijfmeisje voor de krant die het adres van de gehate pedo Benno Larue onthulde (met een agressieve volksoploop tot gevolg) wel lef om óns als 'rechtse burgerschrik' te framen. Kim Bos: GeenStijl draait verlies. Uitgeverij TMG voegt het blog, met andere niet goed lopende digitale titels, samen in de aparte TMG Digital B.V.; een mogelijke inperking van de autonomie. GS: LOL. Onwaar. News Media is samen met Metro momenteel het enige rendabele bedrijf binnen TMG. Geen idee of we dat mogen zeggen van de bobo's aan de Basisweg. Maar het is wel zo. En dat we het zeggen, zegt vervolgens weer alles over onze autonomie, mmh? Voor alle facts, figures, doelgroepenbereikcijfers, demografische flow charts, advertentietarieven, mediapartners & overige financieelgeldzaken waar onze schoorsteen goed van rookt, had Kim de paarse broeken op sales@news-media.nl best ff kunnen mailen. Onze boys in purple zijn altijd bereid om met graagte & gretigheid onze geweldige cijfers grafisch inzichtelijk te maken. Hoe gaat het eigenlijk met de oplage van NRC en, vooral, NRC Next, Kimsalabim? Wel graag de eerlijke cijfers, niet de leugengrafiekjes die worden gekookt door Adriaantje Vandermeersch. Kim Bos: Het online opinieblad stond ooit bekend om zijn effectieve acties. GS: "Ooit bekend", schrijft Kim zonder te knipperen op de dat nadat we een half miljoen handtekeningen hebben opgehaald en daarmee anderhalf keer zo veel mensen aan ons weten te binden dan alle politieke partijen bij elkaar. Kim Bos: GeenStijl riep ‘reaguurders’ in 2007 bijvoorbeeld op tot het verkiezen van ‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’ als beste reclameslogan. In 2009 richtte GeenStijl P3 op, een muziekgroepje dat tv-zender PowNed moest promoten. De single kwam op nummer 1 in de Top 100. Daarmee toonde het blog de verminderde relevantie van hitlijsten aan. GS: Oh leuk, ouwe koeien! Wacht, we pakken d'r ff een biertje bij en hee, er is ook nog taart over zien we. Kim Bos: En GeenStijl heeft in haar bestaan – sinds 2003 – al vaker politici over het randje geduwd. Het bekendste voorbeeld is minister Vogelaar. Rutger Castricum interviewde haar in 2008 over de spindokter die ze zou hebben. Zij weigerde iets te zeggen en trad mede hierdoor af. GS: Niet "mede" hierdoor, Kimmie. Gewoon volledig daardoor. En weer een ouwe koei. Het voorbeeld-Verheijen is veel recenter.
Kim Bos: Natuurlijk, GeenStijl vindt Oekraïne ‘een vervelend land’, maar toch lijkt het associatieverdrag tussen Oekraïne en de Europese Unie niet het voornaamste doelwit. GS: "Toch lijkt..." suggereert dat je het niet gecheckt hebt Kimster. Wacht, we spellen het hier nog eens voor je: Het GeenPeil Referendum Plan: De nationale Nederlandse democratie wordt vertrapt en vernederd door de onstuitbare uitbreidingsdrift van de EU. Den Haag handelt al heel lang niet meer naar nationale belangen, laat staan naar de wens van veel burgers, en doet enkel nog wat Brussel wil. Details van besluitvormingen mag niemand zien (iemand de naheffingsdocumenten van Dijsselverbloem al ontvangen?) en keer op keer wordt de Nederlandse burger voor voldongen feiten geplaatst. Die klinken meestal als "Betalen!" Daarom gaan GeenStijl en Burgercomité proberen of het lukt om de goedkeuring van associatieverdragen met Oekraïne, Georgië en Moldavië te blokkeren. Of te bevestigen natuurlijk, als dat de wil van de meerderheid is. Het doel is bovenal om meer inspraak op de democratische besluitvorming in Nederland af te dwingen, en daarmee duidelijk te laten horen dat we beter gehoord willen worden. BRON. Kim Bos: Het echte doel van GeenStijl, zoals wel vaker: het uitdagen van de politiek. Hoe serieus zijn de politici met dit nieuwe democratische middel? Uitdagen is leuk. Verbeteren is beter. Zie quote hierboven. Kim Bos: Roos noemt het raadgevende referendum „een wassen neus”. „Eigenlijk is het volstrekt onhaalbaar. 300.000 mensen zouden briefjes op de post moeten doen. Er zijn geeneens 300.000 mensen te vinden die weten wat een postzegel is.” Wat GeenStijl begint is volgens Roos een democratische revolutie, maar misschien nog wel meer een mediarevolutie. „Het laat zien wat je met internet kunt doen. Met „dode bomen” (GeenStijls voor ‘kranten’) had je dit volgens Roos nooit voor elkaar gekregen. GS: Alweer zo'n ijzersterk, glashelder en onweerlegbaar stukje woordvoering door Jan Roos, onze onverschrokken campagneleider des peils. GS Checkt. Conclusie: Alles wat Jan Roos zegt in het prutsstukje van Kim. Bijna niks wat Kim zegt in het prutsstukje van Kim. [Hier nog een plaatje van een rood stoplicht.]

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.