NS-directie is een gevaar voor NS en samenleving
Verouderd materieel. Achterstallig spooronderhoud. Corrupte bestuurders. Constante storingen, vertragingen en overvolle treinen. En natuurlijk aanhoudend geweld tegen het eigen personeel. De NS gaat met ernstige problemen om zoals de gemiddelde student met examens. Alsof je zit te kijken naar het verwaarloosde huishouden van een manisch-depressieve vrouw. Deze hele 'meh, geen zin'-houding van de NS-top is zo extreem, dat zelfs Kamerleden nu met suggesties komen om de veiligheid in de trein te vergroten [imgur]. Kamerleden die een privaat bedrijf veiligheidstips moeten geven, het moet niet gekker worden. Ook al zijn het standaard inkoppertjes als 'camera's in de trein, poortjes dicht tegen zwartrijders en meer politie op het station'. Dat laatste is wrang, want de spoorwegpolitie is twee jaar geleden door de Kamer nog wegbezuinigd in de Nationale Politie. Nodig is het wel. Gisteren tijdens de toeteractie tegen geweld is alweer een conducteur een bloedneus geslagen. Alsof agressieve strontstakkers zich helemaal niks lijken aan te trekken van toeterende treinen. Terecht, dat is ook de taak van de NS. Maar die doen niks. Behalve dan proberen kritische rapporten over foute aanbestedingen van de NS proberen tegen te houden, wat neerkomt op machtsmisbruik. Dan heeft de NS-top ineens wel daadkracht. Maar we gokken dat nog niemand van de directie een telefoontje heeft gepleegd naar de sportschool die gratis zelfverdedigingslessen aanbiedt aan NS-personeel, om maar wat kleins te noemen. De NS is een parodie op zichzelf geworden. Ten koste van personeel en passagiers. De positie van de directie is onverantwoordelijk en onhoudbaar. Tijd dat daar competente mensen komen te zitten. Tijd dat de NS-top geannuleerd wordt als een Intercity die door de Schipholtunnel probeert te rijden.