Ons bedrijf. Onze regels. Hoofddoekje niet welkom
Een van de grote voordelen van een eigen bedrijf runnen is eigen regels en wetten bepalen. Een ondernemer beslist over werktijden, bepaalt zijn eigen inkomen en kiest geheel zelfstandig nieuw personeel. Zo iemand kan kiezen voor personeel zonder (zichtbare) tatoeages, piercings of overdreven baardgroei. Daar zou dan iedereen begrip voor kunnen opbrengen. Niemand die erover klaagt. Anders wordt het zodra een ondernemer 'religieuze uitingen' weigert in zijn zaak. Dan staan er binnen no-time lastige journalisten op de stoep, zoals bijvoorbeeld bij GroenRijk in Tilburg. Het tuincentrum wees een 20-jarige sollicitante de deur vanwege haar hoofddoek, bevestigen de eigenaren. "Dit past niet in onze bedrijfscultuur. We vinden het niet gewenst, daar hebben we een uitgesproken mening over. (
) Het gaat ons om uiterlijk en presentatie." De werkloze Saloua Elhajou zocht daarop direct contact met het regionale sufferdje vanwege xenofobie, discriminatie en racisme. "Ik wist niet wat ik hoorde. Ik heb GroenRijk gemaild dat ik bereid ben mijn hoofddoek naar achteren te dragen zodat mijn hals zichtbaar is. Ik kan een groene hoofddoek dragen of eentje in de kleuren van de regenboog." Zucht. Diepe zucht. Het dringt blijkbaar nog niet door. Bij dezen dus nog één keer de allerlaatste. Lieve schat, al zou de hoofddoek pimpelpaars zijn of gemaakt van buxusbladeren, de regels zijn duidelijk bij GroenRijk in Tilburg. Hun bedrijf. Hun huisregels. Deal with it. En succes op de keiharde arbeidsmarkt.
Update: PvdA en GroenLinks mengen zich en kondigen onderzoek aan tegen de ondernemer. "Verwerpelijke vorm van discriminatie."