Opstelten: 'Moskee Gouda is salafistische haathut'
Gouda wordt het Mekka van Midden-Nederland, want de voormalige kaasstad krijgt waarschijnlijk een megamoskee. Het haatpaleis moet verrijzen bovenop de atoombunker onder de leegstaande Prins Willem-Alexander Kazerne. Het project wordt naar buiten toe verkocht als combipakket met een medische kinderopvang en nog wat van dat soort zachtmaatschappelijke bestemmingen waar geen fatsoenlijk mens iets tegen kan hebben. Dat vijlt alvast de rauwe randjes van de desalniettemin hoog oplopende discussie. CDA & CU in Gouda alsook omwonenden zijn fel tegen de bouw van de haathut. Laatstgenoemden zijn (zogenaamd) tegen het gigantische gebedshuis vanwege de te verwachten parkeer- en toeteroverlast, maar de politieke partijen zijn eerlijker: die willen gewoon geen salafistisch prekerspodium voor jihadronselaars in hun dorp. Er zijn namelijk tonnen ingezameld voor het project door Tarik ibn Ali. CDA en CU probeerden die hardcore haatbaard nog buiten de stadsmuren te houden, maar de VVD-burgemeester ontving hem met open armen. Ook openlijke tweespaltprediker Abou Hafs is bij het project betrokken. Het CDA zocht het hogerop en liet de Tweede Kamerfractie vragen stellen aan Opa Ivo, onder andere over de financiering van de salafistenkerk die 2,5 miljoen euro moet kosten. De antwoorden zijn net binnen. Opvallend: Opa Ivo haalt - vermoedelijk gedwongen door de Recente Ontwikkelingen - de ivoren kop uit het zand en zegt letterlijk het volgende over de dubieuze geldstromen: " In het algemeen kan worden gesteld dat de financiering van nieuwbouw-moskeeën vaak deels vanuit het buitenland komt. Ook kan in het algemeen worden gesteld dat salafistische netwerken vaak internationaal van aard zijn en dat er dus ook sprake is van internationale fondsenwerving. Salafisten streven naar de vestiging van een samenleving die volledig is gebaseerd op de waarden en normen van de 'zuivere islam'. Om dit doel te bereiken, trachten salafistische groeperingen hun invloed daar waar mogelijk te vergroten. Gelet op het geld dat gemoeid is bij nieuwbouwprojecten, kan dat een moment zijn waarop dergelijke groeperingen instappen." Helaas volgt Opstelten zijn mentale opleving nog niet meteen op met daadkracht. Haatgeld of geen haatgeld, de bouw van de megamoskee mag wat hem betreft gewoon doorgaan. Zodat Abou Hafs en Tarik ibn Ali midden in een keurige kaaswijk kunnen komen preken over hun ideale wereld, die de ondergang van de onze betekent. En Ivo vindt dat prrrima (pdf).