ALLE oplossingen voor beter onderwijs in Nederland
Retorische vraag is retorisch bij de NPO NOS: Leren onze kinderen wel wat ze in hun verdere leven nodig hebben? Uhm. Nee. Althans, niet in het huidige onderwijs. Het is niet eens spannend, zo ver liggen onderwijs en relevantie uit elkaar. Het onderwijs in Nederland leidt kinderen op voor een maatschappij die al twintig jaar niet meer bestaat. En geeft ze zelfs voor die maatschappij te weinig echt nuttige tools mee. Dat je wel weet hoe een passer werkt, maar geen idee hebt hoe het belastingstelsel werkt, bijvoorbeeld. OnderwijsStas Dekker start vandaag een nationaal debat over onderwijs. Dat is politicologiaans voor 'ik weet het ook niet meer, roepen jullie eens wat'. Iedereen mag meedenken over het onderwijs. Zodat er in 2015 een nieuwe visie voor het onderwijsbeleid gelanceerd kan worden. HO! STOP! Hoeft niet meer. Heeft GeenStijl natuurlijk allang gedaan. Sla dat hele 'nationale debat' -wat dat dan ook concreet moge zijn- maar over. Hier zijn tien noodzakelijke veranderingen om het onderwijs weer nuttig te maken en hier zijn acht nieuwe schoolvakken die we moeten invoeren om het onderwijs weer relevant te maken. In de Lees Verder gooien we een copy-paste, zodat u niet eens op de twee linkjes hoeft te klikken. Zo. Einde debat. Invoeren die hap, Dekkers. En het onderwijs krijgt de GeenStijlBoost die het nodig heeft om de komende decennia weer vooruit te kunnen. Heb je al dat gewauwel in de marge de komende maanden niet meer nodig. Graag gedaan, Dekkers. We zien je uitnodiging om het één en ander toe te lichten op het ministerie graag tegemoet. GeenStijl is niet de onderwijsvernieuwer die dit land verdient, maar het is wel de onderwijsvernieuwer die het nodig heeft.
TOPIC 1: TIEN NOODZAKELIJKE VERANDERINGEN IN HET ONDERWIJS
(oorspronkelijke publicatie: 3 oktober 2011)
Crisis in het onderwijs. Althans, dat zegt de NTR, anders hebben ze geen invulling voor hun ThemaTV tijdens de Avond van het Onderwijs. Uiteraard is het allemaal de schuld van leerlingen die geen gezag meer kunnen en willen accepteren, want leraren hebben nu eenmaal altijd gelijk. Ook op televisie. Ondanks het feit dat het beroep leraar momenteel de op één na meest nutteloze baan is van dit moment, zal er hoogstens iets gemompeld worden over het verval van de lerarenopleidingen. Wat dan weer komt door de leerlingen op die opleidingen, uiteraard. Want alles ligt aan de staat van de jeugd. Het komt bijvoorbeeld nooit doordat onderwijs in Nederland voor 80% verwijfd is, bijvoorbeeld. Of doordat scholen op geen enkele manier raakvlakken hebben met de huidige realiteit. Afijn, GeenStijl is nooit te beroerd om zich ongevraagd in een discussie te mengen. Na de 'lees verder' onze tien meningen over het huidige onderwijs. Deal with it. En wie er door heen reaguurt zonder de vinger op te steken, sturen we de panelen uit richting het kantoor van GU.
10. Schaf cijfers af
Cijfers motiveren leerlingen voor het verkeerde gedrag, namelijk korte termijn leren. En het geeft docenten nooit de volledig correcte data om leerlingen goed te evalueren. Scholen zijn cijferfabrieken geworden waarbij leerlingen het product zijn en de leerjaren met alle modules de lopende band. Afschaffen. Slaat nergens op. Wist u dat er scholen zijn waar docenten de opdracht krijgen om de klas gemiddeld op een 6,5 te laten eindigen, op welke manier dan ook? Cijfers zijn veel te makkelijk te manipuleren, zowel door leerlingen als door docenten. Verzin maar een nieuwe methode om leerlingen te motiveren. Wellicht door doelen te stellen, zin te geven aan de activiteiten en autonomie waar mogelijk. Zeg maar de dingen die succesvolle bedrijven doen om hun medewerkers tevreden te houden.
9. Scholieren moeten constant op hun hoede zijn
We zijn een conflict vermijdende generatie aan het kweken. Vandaag nog belachelijk gemaakt onderzoek, dat leerlingen zich veilig voelen op school. Slechte zaak. Dan zakt de leerlingen weg in net te comfortabel warm nest en staan de zintuigen niet op scherp. Zeg maar zwaai zwaai tegen de overlevingsskills en de alertheid. Het is rubberentegelbeleid waar geen kind wat aan heeft. Bloed hoort bij opgroeien, zodat je leert nooit meer over het ijs te fietsen. Net als conflicten, wangedrag en aso's. Hoe eerder leerlingen daar mee om leren gaan en voor zichzelf op leren komen, hoe beter. In het huidige meisjesonderwijs wordt er nooit iemand assertief. Je krijgt nu eenmaal geen eelt als je je nooit schaaft.
8. Pesten creëert kansen
Gaan we door op het vorige thema. Uit welke appeltjesgroene weiden komen de pedagogen die serieus denken dat pesten uitgebannen kan worden? Gaat nooit gebeuren, natuurlijk. Is onze natuur. Pesten is niet goed, dat is een feit. Maar in plaats van er krampachtig over te gaan doen, is het beter om leerlingen middelen te geven om er mee om te leren gaan. Er zullen in de maatschappij nu eenmaal ook altijd sterkeren blijven die de zwakkeren uitbuiten. Weg met de knuffels, leer leerlingen voor zichzelf op te komen. Laat pestkoppen de consequenties voelen. Geef ruimte aan helden die opkomen voor de zwakkeren. Pis op de meelopers. Zorg dat we meer van dit soort kudotoppers krijgen. Jongens praten niet over hun gevoelens en gaan niet roddelen, die vechten het uit en drinken daarna bier cola.
7. School is saai voor docenten
Begin september werd het vak van leraar door Anneke Wijma even keihard in de ballen geschopt. Lees die briljante opsomming van misère en melancholie. En dan is ze nog een hoop vergeten ook. De criminelen en junks in elke klas, bijvoorbeeld. Of dat er elke dag leerlingen, collega's en bestuursleden zijn die het heerlijk vinden om jou als leraar te laten falen. Maak school leuk voor docenten. En niet alleen met behulp van vakantiedagen, maar door alle nutteloze vergaderingen af te schaffen, nooit publiekelijk een docent af te vallen en docenten die geen les kunnen geven er uit te schoppen.
6. Docenten zijn te saai voor school
Wie kan, die doet. Wie niet kan, die geeft les. Zegt men. Daar moeten we van af. Alleen mensen die echt les willen geven, roeping hebben voor het beroep, passie voor hun vak en feeling met hun doelgroep voor de klas zetten. En al die lui die uit luiheid, gebrek aan ambitie of 'je moet toch wat'-motivatie leraar worden er uitschoppen. Daar wordt geen leerling beter van. Leraar moet weer het beroep worden van de beroepsidioten. De scheikundeleraar die wekelijks zijn lokaal opblaast, de geschiedenisdocent die verhalen blijft vertellen, de wiskundedocent die een complete klas enthousiast kan krijgen voor kansberekening. In zulke klassen is orde nooit een issue. Zeg maar de docenten die het niet doen omdat ze er meer geld voor krijgen, maar omdat ze een verschil kunnen maken. Maak het leraarschap weer iets om trots op te zijn, maak van de goede docenten grote helden en schop al die pensioenafwachters er uit.
5. Meer docenten die leerlingen snappen
Competenties, portfolio's, zelfreflectie, allemaal onzin. Je kunt lesgeven of je kunt het niet. Je snapt leerlingen, of je snapt ze niet. Daar gaat geen PAP of POP verandering inbrengen. Lerarenopleidingen moeten zich richten op selectie en op kennisoverdracht over het vakgebied. Zodat de geschiedenisleraar niet alleen weet dat de Slag bij Nieuwpoort in 1600 was, maar ook wie er tegen wie vocht. Docenten moeten meer kunnen dan zichzelf reflecteren in portfolio's, daar heeft 2VMBO-BK die les moeten krijgen over de Franse Revolutie namelijk geen enkele boodschap aan. Creatieve tsunami's van kennis, dat moeten leraren zijn en daar moeten ze op worden geselecteerd en voor worden opgeleid. Weet je wat middelbare scholieren doen met al die zelfkennis van die nieuwbakken docenten die geen idee hebben wat ze moeten met hun klas? Op de zwakke plek pakken en geestelijk kapot maken. Daarvoor had de docentenopleiding ze in bescherming kunnen nemen.
4. Verplicht leerlingen niet naar de middelbare school te gaan
Sommige leerlingen zijn niet geboren voor de schoolbanken. Die stuiteren zichzelf, hun klasgenoten en de leraren helemaal gek. Die lui willen timmeren. Of bloemen kweken. Of sleutelen aan auto's. Die gaan zich vier jaar lang kapot vervelen op school zonder iets op te steken. Na de basisschool lekker laten klussen, net als vroeger. Zijn vorige generaties ook niet kapot aan gegaan, gaat de huidige XBOX-generatie ook niet stuk van. School wordt dan weer een recht voor wie echt wil leren, geen plicht voor degene aan wie al die energie toch niet is besteed.
3. Hou de ouders weg
Vandaag in de krant: ouders willen zich nog meer gaan bemoeien met het onderwijs. Oprotten. Ksst, weg van onze scholen. Als scholen rekening moeten gaan houden met ouders wiens kind het toch nooit gedaan heeft, is het hek van de dam. Probeer je eigen kind maar op te voeden, dat is al lastig zat. Laat de educatie (en de echte opvoeding) over aan de professionals.
2. Meer koeienbel
Maakt niet uit hoe of wat, meer koeienbel is altijd goed. Implementeer, observeer en bewonder het verschil dat meer koeienbel zal maken.
1. Voorbereiden op de maatschappij
Tot slot het feit dat ons onderwijssysteem zo'n twintig jaar achterloopt op de realiteit. School bereidt kinderen voor op een maatschappij die niet meer bestaat. Het systeem van nieuwe kennis, herhaling, stampen en uit het hoofd repeteren is achterhaald. Het opslaan van triviale informatie in het geheugen outsourcen we naar Google. Niet leerlingen die Facebooken doen het slecht op school, school doet het slecht met kinderen die Facebooken. In een kenniseconomie zijn skills om snel aan die kennis te komen de toekomst, niet een bombardement van feiten. De feiten zijn verdwenen zodra het cijfer binnen is. Vaardigheden blijven. Kennis is voor docenten om direct paraat te hebben, leerlingen moeten vooral weten hoe ze er aan kunnen komen indien nodig. Wat belangrijk is, blijft toch wel hangen. Meer ontdekken en kunnen, minder stampen.
TOPIC 2: ACHT NIEUWE SCHOOLVAKKEN
(oorspronkelijke publicatie: 9 mei 2014)
Weet u wat pas echt biek is? Kerngezond kwalitatief hoogstaand onderwijs waarbij kinderen worden opgeleid voor de moderne maatschappij. En niet voor een maatschappij die al twintig jaar niet meer bestaat. Onbeperkt geld naar onderwijs, zeggen we wel eens gekscherend bij de GeenStijl. Maar stiekem menen we dat gewoon. Op het Westland, Eindhoven en Rotterdam na hebben we niet zoveel export-, industrie- en transportpotentie, laten we dan in ieder geval onszelf als kenniseconomie serieus nemen en daar veel in investeren. Kortom, onderwijs. Maar dan wel onderwijs waar kids wat aan hebben. Tijd voor wat nieuwe verplichte vakken. GeenStijl schiet te hulp, want GeenStijl is liefde en wil de wereld graag mooier achterlaten dan dat zij haar aantrof. Hier zijn acht schoolvakken die verplicht zouden moeten ingevoerd vanaf groep 3 tot en met het eindexamen middelbare school -aangepast aan de diverse niveaus- om kinderen optimaal voor te bereiden op de moderne maatschappij. NEEM DEZE GENIALITEIT OVER EN MAAK ER BELEID VAN, JETJE BUSSEMAKER!
Internetkunde
Internet wordt traag maar gestaag steeds meer gebruikt op scholen. Het mag ook wel, in 2014. Maar internet wordt nog teveel gezien als slechts een hulpstuk, zoals een encyclopedie, een printer of die tafeltjes met kleurcodes. Fuck dat. Internet is een fenomeen. Iets wat bestudeerd moet worden en waar kids vertrouwd mee gemaakt worden. Net als verkeerslessen moeten onze juniortjes al van jongs af aan vertrouwd raken met wat hoaxen zijn, wat een trol is en doet en wat verstandige handelingen op social media zijn. Maak van internet een vak, met modules en laat leerlingen vooral nadenken over web-applicaties, de mogelijkheden van het internet en hoe ze het positief in kunnen zetten.
Wetenschappologie
Wetenschap heerst. Waarom is dat geen apart vak? Van wetenschapsgeschiedenis tot wetenschapsmethodiek. Hoe te wetenschappen, wanneer te wetenschappen en waarom te wetenschappen. Van groep 3 tot het eindexamen zijn dat heel wat uren nuttig besteed aan nadenken en leren over wetenschap en wetenschappers. Een soort ideale combi van natuurkunde, wiskunde, scheikunde en logisch verstand. Leer dat kroost wetenschap waarderen, benutten en toepassen. Nederland zal er zoveel beter van worden in de toekomst.
Voer
Eten ja. Wat moet je er mee? Er is zoveel (non)-informatie over ons vreten, dat het misschien tijd wordt om van ons dieet een apart schoolvak te maken. Van leren wat calorieën zijn tot en met waarom je niet alleen uit de frituur moet knagen. Geef de voors, geef de tegens en laat kinderen experimenteren met vreten. Jup, ouderwetse kooklessen, maar waarom leren kinderen wel de Duitse vervoegingen, maar niet hoe je een fucking brood moet bakken of groente kan telen in je achtertuin? Qua essentiële zaken.
Taaldingessen
Over Duitse vervoegingen gesproken, taal is nogal een belangrijk dingetje voor Nederland. Want een kenniseconomie is leuk, maar je hebt er geen reet aan als je er niet over kan babbelen in het buitenlandsië. Leer die kids de talen en dan niet alleen de talen die zestig jaar geleden enorm relevant waren. Duits, Engels, Frans, Nederland, meer en eerder. Maar ook Chinees, Arabisch en Spaans, verplicht vanaf de basisschool. Want die lui gaan echt niet onze taal leren, maar qua handel hebben we ze wel nodig.
Logistiek
Logistiek moet geen keuzevak zijn op het MBO, maar vanaf groep 3 een dagelijkse bezigheid. Omdat je er nogal nuttig skills van leert. Van het plannen, organiseren en uitvoeren van transport leer je namelijk nogal wat. De interessante puzzelopties waarmee je kids kunt uitdagen zijn eindeloos. Oplossend vermogen, altijd een handige vaardigheid.
Ethiek
Ja, ethiek ja. Een ouderwets klassiek Grieks vak. Over waarde en normen nadenken. En morele grenzen. Niet omdat school een soort bakfietsmoederiaans foeivingertje moet uitspreken over kinderen om ze een bekrompen moraal bij te brengen. Integendeel. Ethiek zou een vak moeten zijn waarbij kinderen vanaf klein nadenken en meedenken over grenzen, wetten en wat wel en niet kan. Zonder juist of onjuist. Laat ze het zelf maar uitvogelen. Schuif een paar dilemma's op niveau hun kant op. Leer ze debatteren en discussiëren. Leer ze stellingen innemen waar ze het niet mee eens zijn. Leer ze humor gebruiken om te spelen met ethiek en het belang van bijvoorbeeld cabaret, sofisten en jokers. En voila, tolerantie en ruimdenkendheid en zelfkritiek zijn aangeboren.
Geldzaken
Ooit les gehad in het afsluiten van een hypotheek? Hoe een salarisstrook werkt? Wat de fuck een pensioen is? Belastingen, iemand? Financiële producten? Sparen en beleggen? Nope. En dat zijn nogal essentiële zaken van het grote mensenleven. Waarom wordt daarin geen les gegeven op de basisschool? Of op de middelbare school. En een vak als 'economie' telt niet. Gewoon praktische lessen over dit soort zaken. Zodat je niet als volwassene ineens voor complexe zaken staat waar je geen reet van begrijpt en dus de banken en de belastingdienst en pensioenfondsen een monopolie over je geld krijgen.
Programmerings
Deze sowieso. Leer kinderen programmeren, allemaal. En leer ze gelijk hacken. Plus kennis over essentiële zaken als transparantie en zo. Zie ook het vak: internet. Programmeren is de toekomst. Digital engineering. Leer kinderen programmeren en je geeft ze een wereld aan mogelijkheden. Er zijn al educatieve programma's voor. Alsmede good old LEGO. Kwestie van didactiseren en moduleren. Dit zijn de vaardigheden die kinderen van nu nodig hebben. Als we als Nederland nog een beetje relevantie willen hebben de komende decennia, beginnen we nu met het invoeren van dit soort vakken. Geloof ons nou maar, GeenStijl heeft altijd gelijk.