Oeps: nieuwe auto's nog steeds makkelijk te hacken
Het is al een jaar bekend, maar het is dus mogelijk om rijdende auto's te hacken. Ideaal bij bumperklevers, gewoon even hun remsysteem hacken. Of notoire linksrijders. Met je smartphone tijdelijk het stuur overnemen en hoppa, de hele weg ligt vrij. Helemaal niet gevaarlijk ook, natuurlijk. Onderzoekers Charlie Miller en Chris Vasalek laten dat bijvoorbeeld zien in deze oude video. Afgelopen week zijn op diverse conferenties nieuwe studie-onderzoeken gepresenteerd en maatregelen voorgesteld. Zo kunt u voor allerlei nieuwe (Amerikaanse) automodellen checken hoe hack-gevoelig de auto is. Met een Toyota Prius rijd je bijvoorbeeld niet alleen voor lul, maar qua hackgevoeligheid is het ook nog eens alsof je Windows 98 op wielen bestuurt. De Jeep Cherokee 2014, Infinity Q50 2014 en de Cadillac Escalade 2015 komen er ook niet best vanaf. Misschien tijd om dit wat hoger op het lijstje prioriteiten te zetten van iedereen. De hackercoalitie I Am The Cavalry vraagt vooral aan de overheid en autofabrikanten om beter na te denken over de digitale veiligheidssystemen in auto's. En andere gebruiksvoorwerpen, maar vooral auto's. Gehackte auto's zijn namelijk een kwestie van leven of dood, dus het zou fijn zijn als daar een wat aandacht naar toe gaat. Want mensen die roepen dat ze gehackt zijn als ze een debiele tweet plaatsen, dat is lachen. Maar mensen die een dodelijk ongeluk veroorzaken en dat afschuiven op gebivakmutste hackers, dat zijn geen geintjes. Verder allemaal een robuuste en onhackbare Volvo stationwagon aanschaffen, natuurlijk. Of wachten tot Chris en Charlie dat 'intrusion prevention device' op de markt brengen.