Feynman en/of Feiten - Fyra Trilogie

Verrassend is de technische overlap tussen het treindossier en het helikopterdossier. Op werkvloerniveau zijn in compleet verschillende divisies en joint-ventures van onze Italiaanse vrienden exact dezelfde kwaliteitsproblemen zichtbaar. Niet enkele opleverpunten, maar beide hebben structurele lijsten van honderden losse problemen. De treinen en de heli's zijn verkocht als onderhoudsvriendelijk, maar bleken dat niet te zijn.
Problemen die niet een complex technisch karakter hebben, maar wetmatigheden die sinds de industriële revolutie algemeen bekend zijn. PDF. Roestvorming hoort geen probleem te zijn in een wereld met roestvaste legeringen, verchromen, vernikkelen, vertinnen en verf. Slijtage bij de eerste deelleveringen hoort niet zichtbaar te zijn voordat de laatste geleverd is. Slijtage hoort pas te komen met de jaren, niet de dagen.
Moedwillige fout
Trein en helikopter waren ernstig te zwaar. De NSB72 treinen die AnsaldoBreda in Noorwegen opleverde, waren zelfs zo zwaar dat het niet meer toegestaan was de trein met staande passagiers te beladen. De NH90 is 600 kilo te zwaar, wat snijdt in de actieradius en/of de nuttige zaken die je kunt meenemen. In een wereld waar het ontwerp uit de computer rolt, met netjes in de meest rechterkolom het gewicht van alle onderdelen, is zo'n fout moedwillig, niet per ongeluk.
Voorlopig zijn de huidige vredesmissies in uitgestrekte gebieden, dat de NH90 een kleinere actieradius heeft is extra pijnlijk. Trouw schreef in 2011 al: Met drie mensen aan boord kan de NH-90 boven hete en droge gebieden slechts 85 mijl vliegen in plaats van de gewenste 185 mijl. In Mali, Indische Oceaan of de Antillen haalt de doodskist dus geeneens de helft van de doelstelling. Het verschil tussen wel of niet naar je medemens in nood kunnen vliegen.
Frankenstein-compromis
De hele defensie met dezelfde heli. Utopische dromerij. Makkelijk piloten en onderhoudsteams kunnen uitwisselen bij de krijgsmachtdelen. In plaats van dat de voorkeur uitgaat naar verschillende toestellen die écht ergens geschikt voor zijn, blijft er een obsessie voor toestellen die overal voor gemaakt zijn en nergens in uitblinken. Er zit net zoals de JSF geen visie en geen specialisme in.
Niet alleen in technisch opzicht zijn de helikopter en de straaljager het resultaat van een groot Frankenstein-achtig compromis. Waarbij ieder land iets mocht bevestigen wat het leuk vond. Ook moest de bouw weer in ieder aankopend land banen opleveren. Dus is de bouw, ontwikkeling en verantwoordelijkheid versnipperd over half Europa. Als iedereen verantwoordelijk is, is uiteindelijk niemand verantwoordelijk.
Vijf keer zo duur
De prijs/kwaliteit laten tussen de V250, de NH90 en de JSF precies dezelfde ontwikkelingen zien. Wanneer er getekend moet worden een serieus voorstel met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Toen Duitsland slechts 157 van hun eerder 202 NH90`s wilde hebben, bleek het totale prijskaartje maar met 200 miljoen te zakken tot ruim acht miljard. De AS-725 werd door Hennis geweigerd, terwijl deze de helft kost, en wél aan onze eisen voldoet.
Nederlandse JSF's worden straks in Italië gebouwd, door weer een Finmeccanica dochter. De JSF was bedacht door de VS als het goedkope broertje van de F22 Raptor. De JSF is nu drie tot vijf keer zo duur als in 1996 geschat. Vliegt acht jaar na de eerste vlucht pas een keer 's nachts. Het wachten is op de eerste vlucht tijdens slecht weer. Of de aanpassing aan de brandstoftank zodat een duikvlucht mogelijk wordt. Er worden nu 37 F35 JSF's gekocht om 213 F16's te vervangen.
Partijen uitsluiten
De Nederlandse staat moet partijen bij een Europese aanbesteding gaan uitsluiten op basis van gekloot uit het verleden. Uitsluiten op basis van ethische problemen. Uitsluiten op basis van financiële instabiliteit. Laat een klein land niet proberen gigantische multinationals en bondgenoten bij de les te houden, koop alleen zaken direct van de plank. Bewezen technologie bij bewezen bedrijven, die reserves hebben om hun garanties waar te maken.