Woekerwinsten Opel door subsidie op hybrides
Goh. Verrassend. Autofabrikant Opel maakt woekerwinsten op de elektrische Ampera door misbruik te maken van subsidiemogelijkheden. In Nederland krijg je als consument of zakelijke rijder bákken subsidie als je hybride gaat rijden. Want da's groen en duurzaam en de hele planeet blijft gezonder als Nederlanders met een Prius in de file staan in plaats van met een diesel. BPM-korting, geen wegenbelasting, lage of helemaal geen bijtelling, KIA, MIA, VAMIL, noem maar op en er bestaat een regeling voor. Aanvraagje invullen = korting cashen. Voorbeeld: een Mitsubishi Outlander Phev, een plugin hybride SUV van 50.000 euro, kun je daarom al rijden voor een kleine 17.000 euro. Allemaal subsidiegeld, en de totale kosten daarvan lopen vanwege de populariteit van dit soort modellen in de honderden miljoenen euro die door de Staat (lees: de op reguliere brandstof rijdende belastingbetaler) moeten worden opgehoest. Want heel Nederland en z'n schoonmoeder vindt Toyota Prii en Honda Civic Hybrids hondslelijk, maar hee, je krijgt wel gigantisch veel korting op zo'n karretje voor knuppels met een kruideniersmentaliteit. CDA'er Pieter Omtzigt stelde er een tijdje terug al vragen over, want FinStas Weekers kan zo een half miljard bezuinigen op de discriminatoire voorkeursbehandeling voor hybride-Hollanders. Zo zuinig en gezond voor het klimaat als de fabrikanten je willen doen geloven, zijn die dingen echt niet. Terug naar de Opel Ampera. Daar zie je d'r nogal wat (zakelijk) van rondrijden, omdat je helemaal suf gesubsidieerd wordt als je d'r eentje koopt. Een Komfort Edition kost in Nederland vóór BPM- en subsidiekorting 48.295 euro (incl btw). Maar in buurlanden België én Duitsland heeft Opel de prijzen van Ampera's onlangs verlaagd: daar doen ze slechts 39.900 euro (incl. btw) bij gelijke uitrusting. Bam, dik 8k verschil op de consumentenprijs. Een kuchende man in een regenjas gaf dit vergelijkingsdocument (pdf) aan GeenStijl (uiteraard in een parkeergarage). Hij wist ons bovendien te vertellen 'dat in Nederland de prijs van de Ampera niet is verlaagd door de enorme duurzaamheids-subsidies van overheidswege.' Een door hem gebelde Opeldealer bevestigde dat verhaal: "De subsidies van de Nederlandse overheid hoger zijn dan een eventuele prijsverlaging." Lekker is dat. Door hier de prijzen niet te verlagen, omdat kopers gratis geld krijgen van de overheid, maken de Rüsselsheimers extra winst op de verkoop van hun Ampera - op kosten van de belastingbetaler. Pure oplichting dit. Niet gek dat de Duitse economie het een stuk beter doet dan de onze. Fückers.
Update: Ook in Roemenië & USA maakt Opel de Ampera goedkoper.