achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Blendle, of de dure luiheid van de journalistiek

willitblendle.jpgHét beeld van journalistiek anno 2013: ouwe lullen met een uitstervend businessmodel (papier + conventionele uitgeverij) die ouwehoeren over de stand, de toekomst, de teloorgang, de redding of de totale paniekstaat van de journalistiek. Avondvullende debattoestandjes in 's lands zaaltjes, waar dan op hoge toon wordt afgerekend met het internet en hoe goedkoop altijd duurkoop is. Verzuurde jammeraars jengelen zich een weg naar een papieren faillissement terwijl ze proberen om aan hun geriatrische publiek uit te leggen wat een 'app' op een 'tablet' precies is (hoi Adriaantje Vandermeersch). Aan de andere kant gesubsidieerde kanalen die juist enorme journalistieke luiheid etaleren terwijl ze de (digitale) markt overspoelen met concurrentievervalsende businessmodelletjes die nul rendement op hoeven te leveren omdat ze betaald worden met taxpoet (hoi NOS). Daar weer tussenin de Marianne Zwagermannetjes die links en rechts tegen schenen (of iets hoger) proberen te schoppen om beweging in vastgeroeste bedrijfstoppen zoals die van TMG of Sanoma te krijgen, maar daarbij óók vergeten dat journalistiek bedrijven uiteindelijk maar 1 ding betekent: niet zeiken, maar lezen, bellen, mailen, borrelen & tikken. Djiezus fakking kraaist, doe niet zo zelfvoldaan, doe gewoon je werk. Geen beroepsgroep zo gevuld met larmoyante zelfmedelijdenaars als de journalistiek. Kijk gewoon eens naar - we noemen maar een zijstraat - de GeenStijl. Doet het bést aardig qua kritische nieuwsgaring combineren met plat vermaak & lulz voor de clicks. Trouwe achterban. Goed adverteerdersbestand. IJzersterk merk. Want niet lullen maar poetsen. Idem Nu.nl trouwens, of RTL Nieuws, en vele anderen. Maar nee. Technoviking en VARA-personeelslid Alexander Kløpping wil liever toch die ouwe uitgeversbende van Viagra voorzien met een nieuw initiatiefje: Blendle. Een soort app dinges waarmee je uit een breed aanbod aan traditionele kranten & bladen per artikel kunt kiezen wat je wil lezen tegen kleine betaling. Klinkt goed hoor. Beter dan een duur betaalgordijn ophangen van waarachter een stel zelfverklaarde hipsterintellectuelen sensuele schaduwdansjes doen terwijl ze over elkaar heen ejaculeren hoe goed ze allemaal zijn (hoi Wijnberg & Co.). Maar er is 1 probleem met Blendle. Namelijk: het is een gesubsidieerde reddingsboei voor oude media. Zat ie weer, die Klupping, geflankeerd door twee oudmediale hoofdredacteurs die Weten Wat Goed Is Voor Een Lezer, om DERTIEN MINUTEN LANG gratis reclame te maken voor zijn pet project bij Matthijs '5 ton voor slap lullen' van Nieuwkerk. Van uw geld. En het allerergste: Alexander en z'n vriendjes hebben HONDERDDUIZEND EURO gratis geld gehad uit het Stimuleringsfonds voor de Pers voor hun startupje. Weet u wat dat betekent? Dat er iedere keer dat u iets op Blendle aanklikt, een bejaarde een dag langer in een vieze luier ligt. En 'de journalistiek' gaat geen greintje harder werken voor z'n geld. Succes, Klupping. En bedankt weer.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.