achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

'Help, we willen 100 miljoen gratis geld'

Eenmalig terug: Hoxha! Zo! Voor het onderbouwen waarom de verder ontzettend innemende en erg aardige omroepbestuurder Jan Slagter (@janslagter) beter heel stil onder een steen kan liggen, dan gaan bedelen om 100 miljoen poen heb ik meer nodig dan 140 tekens. Want waarom ik me echt ontzettend kwaad maak om aangekondigde protestacties bij publieke omroepen, is omdat het in Nederland zo slecht gaat dat ik het tijd vind dat we stoppen met hobbies. Een publieke omroep is namelijk niets meer dan dat: een leuke nationale hobby. En het allereerste wat een verstandig mens laat liggen als het minder gaat, is inderdaad, die hobby. En ten tweede, het is ook mijn geld, lul. Geld dat iedereen met een baan probeert binnen te harken. Ja, ik weet dat veel (semi)ambtenaren die kwaadheid wegwimpelen als rechts gelul. Maar voor al die andere mensen, als je echt werkt, zet op die zondagavond, als je je ‘belastingen doet’ voor de lol maar eens een publieke omroep op.
Laat u niets wijs maken over ‘verschilligheid’, of hoe ze hun maatschappelijke noodzaak ook uitdrukken. Het is marketing, reclame, gebakken lucht. Het zijn termen bedacht door gerenommeerde reclamebureaus in opdracht van miljoenen verslindende instituten die, op hun nieuwsrubrieken na, ook maar gewoon zomaar wat uitzenden. Elke omroep is een zzp'er-uitbuitende instelling, elke omroep is soort een piramidespel voor hipsterende jongmensen die hopen met hun koppies op tv te komen. Vage zaken als ‘identiteit’ wordt er steevast met de haren bijgesleept als er weer ergens een tv-format gelegitimeerd moet worden. Publieke Omroepen zijn overbodig. We kunnen toe naar 1 net (met sterke nieuws en actualiteitenrubrieken). En die andere 2 ‘posities’ veilen aan commerciële partijen, gewoon, met garanties voor een percentage aan maatschappelijk relevante programma’s. Ja dat kan! Krijgen we miljarden voor! Maar (bijna) geen politicus die datzelfde durft te zeggen omdat ze afgemaakt zullen worden door deze publieke omroepen. Een omroep die echt verschillig is, die echt wil opkomen voor de zwakkeren in de samenleving en echt een steentje wil bijdragen aan dit land, stopt voor 90% met programmamaken en laat anderen de bespaarde miljoenen in maatschappelijk relevante dingen investeren. In onderwijs van ongeletterden, voedselbanken of betere wijken. Ik noem maar snel even wat. Maar dát is relevant, de rest is verspilde pixels. Jan Slagter is door de directies van publieke omroepen naar voren geschoven omdat hij het beste een goed en oprecht klinkend huilieverhaal kan houden. Hij komt op voor ouderen, voor zieligen, of wat dan ook. Dat is zijn imago. Wat ik trouwens zie als ik Omroep Max kijk, zijn volgevreten babyboomers op zoek naar hun tweede huis. Ik zie debielen die in een caravan door Europa trekken. Vast heel leuk om naar te kijken, voor heel veel mensen. Maar ‘leuk’ hebben we nu volgens mij even niet nodig. Voor ‘leuk’ hebben we commerciële omroepen. Toegegeven, ik zag bij Max ooit ook iets over een Roemeens weeshuis . Maar daarvoor heb je geen ouderenomroep nodig. Trap er niet in. Ik ben erg benieuwd met welke argumenten de PO zal komen om hun bestaan te rechtvaardigen, ook al zijn er verder helemaal niet. We leven niet meer in de jaren 50 zuilenwereld en echt belangrijke ‘kernprogramma’s’ en nieuwsrubrieken blijven toch wel bestaan. Ze zullen in hun argumenten geld gaan ‘verwateren’ door te zeggen dat de Nederlander al de minste omroepbijdrage dokt van Europa. Ze zullen in 30 seconden 100 snel gesneden programmabeelden tonen van ‘verschillige’ programma’s die misschien maar 1% van het aanbod uitmaken. En het ergste van alles is dat die acties zullen doorsijpelen in elke nieuwsrubriek, elk journaal en elk programma. Ze zullen -in vaktermen- 'urgentie kweken' door misbruik te maken van de mediamacht die ze nu nog hebben. Dat betekent dat de NPO u zal laten geloven dat uw wereld zal vergaan als er een decortje minder gemaakt kan worden. Of dat er 1.000 man op straat komen. Probeer vooral door de drogredenen van de publieke omroep heen te kijken. Besef dat het allemaal uitstekend verdienende baasjes zijn die vooral bang zijn voor hun eigen hachje, en hooguit hun eigen personeel als het meezit. Ze zullen beweren dat die honderden miljoenen die ze jaarlijks opsouperen, toch maar een druppel op de gloeiende plaat is qua begroting. Dat zal vast wel. Als ik 100 miljoen overgemaakt krijg van een ministerie zal ook niemand er een boterham minder van eten. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik er recht op heb. En dat geldt ook voor de PO. Ik heb geen bezwaar tegen idioterie, overbodigheid, porno, beledigingen en totaal overbodige content. Maar niet op kosten van de belastingbetaler. En ja, ik was betrokken bij PowNed. Creatief en inhoudelijk. Ik heb de argumentatie bedacht waarop die omroep het bestel ingekopt werd. Die omroep mag van mij uiteraard net zo hard commercieel worden. Geen medelijden, die gasten redden zich wel. Maar het grote verschil met al die andere oplichters, PowNed pretendeert niks. Het is ‘omdat het kan’, en dankzij PowNed is nijpender dan ooit aangetoond hoe absurd dat hele publieke omroep stelsel is. Kost je nu nog wat, straks hopelijk niks meer. Nog even een ding. Sinds een jaar heb ik een kantoor op een industrieterrein, mijn pand staat heel dicht bij een voedselbank. Elke vrijdag, op uitdeeldag, is de rij wachtenden weer langer. Elke vrijdag zie ik meer ouderen met hun karretjes en meer familieleden met auto’s. Ik vind dat tamelijk absurd om te zien. Het zijn juist deze mensen die Jan Slagter cs. bewerkt. Op GeenStijl zou ik deze mensen vast omschreven hebben als kansloze uitvreters. Maar dan nog, ik zou het niet durven geld van ze af troggelen. Iets wat alle publieke omroepen, hoe verschillig ze zich ook voordoen, wél doen. (Instant update: ja, het is vast maar 0,1 cent per arm mens, maar als we verschillig en principieel doen, mag ik dat ook.) Was getekend: Prof. Hoxha. Dit stuk verscheen op zijn eigen Staatsgeheim.com.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.