Wanneer ontspoort er een trein in Nederland?
Gisteravond: een HSL-trein in Spanje rijdt 140 kilometer per uur te hard, schiet uit de rails en laat 77 doden achter. Maar geen Nederlandse slachtoffers, aldus de media, want dat is natuurlijk belangrijk voor het perspectief dat we van het ongeluk hebben. 12 juli: trein ontspoort bij Parijs, laat zes doden achter. 27 juni: trein ontspoort in Canada, fikt een half dorp af en laat tientallen doden achter. Op 1 juni ontspoort er een goederentrein in België en ook eentje op 17 juli in Frankrijk. Dan was er nog de toeristentrein in Thailand. Maar die tellen we niet mee, want daar is de rails gemaakt van eetstokjes. Kortom, treinen ontsporen harder dan de politieke carrière van Jos van Rey. Nu willen we geen angst zaaien, maar we doen het toch. Het Nederlandse spoor is ook aan de beurt binnen nu en snel. Het spoor in Nederland is onveilig als de neten. Al jarenlang: 2011, 2012, 2013. Vorig jaar hadden we bij Leiden en Amsterdam al twee lichtere ongelukken. Sterk verouderd materiaal, het weer en het feit dat de NS en ProRail dusdanig slecht met elkaar overweg kunnen dat er een stuurgroep nodig is, plus het feit dat het statistisch gezien wel weer tijd is, doet ons concluderen dat de kans aanwezig is dat Nederland de volgende is in het rijtje grote treinongelukken 2013. Aan de andere kant, dit is de NS. Die zijn talent in het niet halen van voorspellingen, verwachtingen en tijdsschema's. Dus dat kan in dit geval een voordeel zijn. Laten we het hopen. Misschien zijn de talloze ongelukken van de afgelopen tijd een goede reden voor de NS en ProRail om nog eens een extra rondje langs het spoor en overig materiaal te lopen.