achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

KERSTVERHAAL #SR12! De zielige baby

hetkerstverhaalvandezieligebabyStille nacht, heilige nacht. Kerstavond. a.k.a. Serious Request avond. Of Seriousrekerstavond, wat u wil. Iedereen thuis met de familie. Een fijn gevoel. Warmte. Lichtjes in donkere tijden. Gezelligheid. Mooi vinden we dat. Daarom verrijken we uw kerstavond met een prachtig kerstverhaal. Een gelijkenis, als het ware. U weet wel, een gelijkenis. Het soort parabel wat Jezus altijd pleegde te vertellen. Jezus, de Zoon van God, geboren te Bethlehem met, precies, kerst. Mooi als een goed plan bij elkaar komt. Speciaal om het vuur in de open haard van uw hart nog wat op te stoken met fijne gevoelens: een origineel kerstverhaal van eigen bodem. In de vorm van een toneelstuk. Omdat wij cultuur een warm hart toedragen. Voorlezen aan heel het gezin. Zoals het hoort op een avond als deze. Veel leesplezier!
Scene 1 Een moeder met haar kind, midden op een Nederlandse straat. Duidelijk armoedig. Een menigte vormt zich om het stel heen. Niemand steekt een hand uit. Vrouw 1: wat zielig he? Vrouw 2: gut ja, we zouden eigenlijk wat moeten doen. Vrouw 1: inderdaad. Dit krijg je er nu van, als je ontwikkelingshulp volgend jaar afschaft. Vrouw 2: precies, dan zitten ze ineens op je eigen straat. Man 1: ze stinken. Iedereen knikt instemmend. Man 1: ik betaal belasting en draag sociale lasten af. Dat lijkt me voldoende. Ik ga naar mijn werk. Vrouw 2: toch vind ik dat we iets moeten doen. Man 2: een inzamelingsactie! Vrouw 1: goed idee! We kunnen de schooljeugd een sponsorloop laten doen. Vrouw 2: of auto's laten wassen. Man 2: we moeten wel veel aandacht generen voor deze actie van onze kinderen, zodat zoveel mogelijk mensen zich aangesproken voelen. Vrouw 1: ja, een actie heeft geen zin zonder publiciteit voor wat we proberen te doen. Vrouw 2: wacht! Ik heb een idee! De menigte kijkt verwachtingsvol naar de vrouw. Vrouw 2: laat me Giel Beelen bellen. Vrouw 1: ja! Laten we 3FM Serious Request hierheen halen! Man 2: voor de baby! Menigte (scanderend): Giel! Giel! Giel! Scene 2 Moeder met baby zitten nog steeds midden op straat. Ze zwijgen en lijken zich niks aan te trekken van de menigte. Plotseling wijkt de menigte uiteen. Geroezemoes. Giel Beelen, Michiel Veenstra en Gerard Ekdom staan plotseling in het midden van de cirkel. Giel: wat is er aan de hand? Wie heeft ons hulp ingeroepen? Vrouw 1: wij allemaal, maar wij twee het meeste. Vrouw 2: vooral ik, eigenlijk. Ik ben nogal betrokken van mezelf. Man 2: vergeet mijn rol niet! Giel: ik zie een moeder. Ik zie een zielige baby. Is dat de reden dat wij ontboden zijn? Vrouw 2: ja, we willen iets doen om hen te helpen. Giel: hebben we er al aan gedacht om de moeder te vragen wat zij nodig heeft? Verbaasd gemompel stijgt op uit de menigte. Goedkeurend geknik. Vrouw 1: wat is Giel goed, he? Dat hij daaraan denkt. Giel: laat ons maar even, wij zijn getraind in het communiceren met dit soort mensen. Giel, Gerard en Michiel lopen op de moeder met kind af. Iedereen kijkt gespannen toe. Giel slaat een arm om de moeder heen. Menigte: Aawww Giel: moeder, wat heeft u nu echt nodig? Moeder: wat een vriendelijke vraag. Maar ik heb niks nodig. Het is beter voor mijn kind als we haar laten sterven. De wereld heeft haar immers niks te bieden. Giel: Nou, nou, dat is wel erg cynisch allemaal, moedertje. Moeder: tenzij u een manier weet om mijn kind voor langere tijd zekerheid te geven door bestaande economische structuren, geinstitutionaliseerde sociale achterstand en demografische wetmatigheden te doorbreken. Als dat niet het geval is, doet u meer kwaad dan goed en verlengt u slechts het leed van mijn kind. Giel knikt en staat op. Overleg tussen de drie DJ's. Giel: we hebben de moeder gesproken. Gerard: en samen overlegd. Giel: en samen overlegd. Michiel: daar was ik ook bij. Giel: daar was Michiel ook bij. Giel heft zijn handen op. Giel: we gaan... De menigte buigt zich naar de drie DJ's toe. Giel: EEN GLAZEN HUIS BOUWEN! Een gejuich stijgt op. Gerard: voor de baby! De menigte wordt uitzinning. Michiel: voor de baby! Mensen vallen flauw. Moeder: meneer, wilt u misschien niet zo'n lawaai maken. Mijn kind schrikt er van. Scene 3 De menigte staat inmiddels in de Albert Heijn gratis koffie te drinken in afwachting voor wat komen gaat. Giel Beelen, Gerard Ekdom en Michiel Veenstra staan op het plein te visualiseren hoe het Glazen Huis en de diverse podia neergezet moeten worden. Gerard: aan die rand de toiletten. Wellicht kunnen we een deal sluiten met dat restaurant daar voor eten. We moeten ook even de vergunningen afkopen bij de gemeente. Bureaucratisch kutklusje altijd. Michiel, neem jij even een foto van die baby en ga daarmee naar het gemeentehuis. Voor zes ton heeft deze gemeente zes dagen lang gratis publiciteit van het grootste goededoelenevent in Nederland. Michiel: zes ton? Dan is het toch niet gratis? Gerard: heb je die foto al gemaakt, groentje? Gerard loopt weg om de moeder en de baby te instagrammen. Een pompeuze Mercedes komt het plein op rijden. Een gezette man met een sigaar stapt uit. Giel: ah, de aannemer. Aannemer: goede dag, mijne heren. U had een Glazen Huis besteld? Giel: jazeker. We willen daar het podium voor de optredens, aan die rand de straalwagens voor de uitzending, dat pand confisqueren we voor de 100-koppige SR-redactie, daar de toiletten en dan moet hier ongeveer het Glazen Huis komen. Aannemer: juist. Maar op die plek zit nu een moeder met een zielige baby. Gerard: ja, voor haar gaan we het geld ophalen. Aannemer: okee, dus u wilt het Glazen Huis om haar heen bouwen. Haar omarmen, als het ware. Wat een mooie symboliek. Slim. Gerard: uhh... nee. Wacht. Dat was niet helemaal de bedoeling. Die lui stinken. Daar wil ik niet zes dagen mee opgesloten zitten in een afgesloten ruimte. Dat wordt zes dagen lang droogkotsen. Giel: zij moet verplaatst worden. Ze zit hier een beetje in de weg. Aannemer: en hoe had u dat gedacht? Giel: u heeft toch een heftruck? Aannemer: jazeker. Twee zelfs. Giel: kunt u één van u heftrucks gebruiken om de moeder en de zielige baby te verplaatsen. Aannemer: dat moet wel lukken. Waarheen? Gerard: we dachten zelf aan die plek daar, die hoek. Aannemer: waar de toiletten komen? Giel: ja, en dan daarachter. Zoveel mogelijk uitzicht. De visuele aspecten van een campagne als Serious Request zijn belangrijk. Zij passen niet binnen dit concept. Scene 4 Veel bedrijvigheid op het plein. Het Glazen Huis is af. Een podium wordt gebouwd. De moeder en de zielige baby worden op een pallet gehesen en naar een hoek gereden. De toiletten worden er voor geplaatst. Michiel (tegen Giel en Gerard): de gemeente geeft ons alle vergunningen en staat voor de kosten in. Giel: was het lastig om te regelen? Michiel: nee. Ik had een goede foto. Ze wilden zich graag positief profileren middels deze marketingstunt. Gerard: GODVER! Goededoelenevent, Veenstra, niet marketingstunt! Hoe vaak moet ik dat nog zeggen. Eric Corton: jongens. Giel, Gerard, Michiel: ERIC! Er wordt ge-bro-hugt. Eric: waar is de zielige baby? Michiel: HIER IS DE ZIELIGE BABY! Eric: waar dan? Michiel: oh, ik dacht dat je een nieuwe hit had geschreven voor dit goededoelenevent op basis van 'waar is dat fee...' Laat maar. De baby is daar. Michiel wijst in de richting van de toiletten. Eric Corton kijkt niet begrijpend. Eric: in de toiletten? Giel: achter de toiletten. Gerard: ze passen niet binnen de huisstijl die we voor ogen hebben voor deze campagne om geld op te halen. Michiel: voor de baby. Geld voor de baby. Eric: juist. Jongens, morgen de grote opening. Verzinnen jullie wat goede stunts voor de komende dagen, ik ben even een tranentrekkend filmpje schieten. Iemand een mentholstick bij de hand, toevallig? Eric Corton af. Michiel: ik heb iets verzonnen wat zeker tot ophef zal leiden. Giel: vertel. Michiel (dramatisch): Giel Beelen, midden in de nacht. Naakt voor het raam van het Glazen Huis. En dan een hoer die hem pijpt. Gerard (giechelend): hihi, je zei 'pijpt'. Giel: meh. Heb ik al eens gedaan. Michiel: ja, maar nu voor het goede doel. Giel: ik weet het niet. Michiel: door twee hoeren dan, tegelijkertijd. Voor de babies! Giel: tja, tja, het is het net niet. Stilte Michiel: okee, ik heb het. Giel Beelen, midden in de nacht. Naakt voor het raam van het Glazen Huis. Terwijl hij gepijpt wordt door twee hoeren. En... Dramatische pauze. Michiel: Lange Frans. Gerard: hihi, je zei het weer. Giel: ja, wacht, ja, ik zie het voor me. Dat is het. Ophef. Controverse. Maar voor de babies. Mooi! Gerard: denk je dat Lange Frans mee zal werken? Giel: Is de Paus de beschermheilige van alle pedoseksuelen? Michiel: ja. Het antwoord op die vraag is ja. Giel: mij pijpen (Gerard giechelt) terwijl de natie toekijkt is niet het meeste debiele wat Lange Frans ooit gedaan heeft om zijn carriere een boost te geven. Eric Corton op. Eric: jongens, dit wordt het niet. De camera houdt niet van dit kind. Bovendien heeft ze geen AIDS. De moeder wilde ook niet net doen alsof. Ik ben even een betere baby scoren in het asielzoekerscentrum. Eentje met AIDS. Dat werkt beter. Dat tranentrekkende filmpje komt er. Giel: voor de babies. Eric: voor de babies, jongens. Kom, laten we de yell doen. Allen: VOOR DE BABIES! Michiel: MET AIDS! Scene 5 De DJ's lopen door een uitzinnige menigte. Vuurwerk. Lichtshow. Racoon treedt op het podium op. Carice van Houten begeleidt de DJ's en laat ze het Glazen Huis in. Gejuich. Voiceover: HET IS OFFICIEEL! HET GLAZEN HUIS GAAT DICHT! VOOR DE BABIES. Gejuich. De lichten doven. Een scherm boven het podium licht op. We zien beelden van zielige babies in slowmotion. Eric Corton verschijnt in beeld met een zielige baby op schoot. Eric: De Derde Wereld. De dodelijkste wereld die we op deze planeet hebben. Honger. Oorlog. AIDS. Nijlpaarden. Nergens sterven per dag zoveel mensen als in de Derde Wereld. Zoals Youssou N'Dour hier. AIDS. Geen ouders. Geef kleine Youssou hoop. Laat hem niet alleen sterven. Door jouw bijdrage geef je Youssou een kans in de Derde Wereld. Een kans tegen honger. Een kans tegen oorlog. Een kans tegen AIDS.. Een kans tegen.. okee, als Youssou een nijlpaard tegenkomt is hij alsnog de lul, maar u begrijpt ons punt. Uw donatie kan het verschil maken voor Youssou. Geef. Voor Youssou. Voor de babies. Menigte: VOOR DE BABIES! Gerard: Youssou N'Dour? Giel: zo noemt Eric elke Afrikaan van wie hij de naam niet weet. Michiel: WE HEBBEN AL TWINTIG EURO ZEVENZESTIG! EN WE ZIJN PAS EEN MINUUT BEZIG! Gerard: historisch. Claim je succes. Giel: wie komen er nog langs? Gerard: eerst Gers Pardoel met zijn nieuwe single. Dan Roel van Velzen. Jan Smit komt nog zijn film promoten. Michiel: KUTFILM! Gerard: en dan komen die hoeren zo nog. Voor de pijpactie. Giel: voor de babies. Gerard: nee, voor jou. Het geld is voor de babies. Michiel: UNDERNEATH IT ALL.. BEATS THE SAME HEART! Giel: Joh, Veenstra, hou je muil eens dicht. Alleen Gerard mag meezingen met de nummers en intussen gekke bekken trekken tegen de camera. Dat recht moet je verdienen. Michiel: sorry voor de babies. Tim Hofman staat bij de brievenbus van het Glazen Huis met een verstandelijk beperkte jongen. Tim: Okee, dus ik zeg dan 'misschien kun je even een boodschap roepen' en dan roep jij? Verstandelijk beperkte jongen: BOODSCHAP! Tim: heel goed. Nu nog een keer maar dan dat de camera's draaien. Verstandelijk beperkte jongen: BOODSCHAP! Tim Hofman zucht. Draait zich om. Lange Frans passeert hem. Tim: Hey, Lange Frans, wat kom jij hier doen? Verstandelijk beperkte jongen: BOODSCHAP! Scene 6 Het blok toiletten. Bezoekers lopen kotsend in en uit. Het is er een troep. Dronken mensen slapen in de opengetrapte dixies. Gerommel. De zielige baby wordt op de dixies gelegd. Even later volgt de moeder. Ze klautert aan de andere kant van de dixie af en trekt de zielige baby er van af. Een dronken man met Twents accent duwt haar hardhandig aan de kant. Tukker: Pleur eens op, wijf. Ik moet schijten. Voor de babies. De man lacht hard en laat zijn broek zakken zonder de deur van de dixie dicht te doen. De moeder pakt de zielige baby en loopt door de menigte over het plein richting het Glazen Huis. De baby huilt. Iedereen negeert het stel. Ze wringt zich naar het Glazen Huis en kijkt naar binnen. Meisje 1: hey, kutwijf, sluit eens achteraan de rij aan. Altijd weer dezelfde die voordringen. Moeder: hoe bedoelt u? Meisje 1: kun je niet kijken? Moet je die hoofddoek eens van je hoofd halen. Dit is de rij voor mensen die iets doneren in de brievenbus van het Glazen Huis. Moeder: ik snap u niet. Meisje 1: godverdomme, hoe moeilijk kan het zijn? Kijk, zie je die rij? Ja? Al die mensen hebben hard hun best gedaan om geld op te halen voor Serious Request. Ik bijvoorbeeld 95 euro met nagellakken. En we staan hier al heel de dag in de rij om ons moment te pakken voor de camera. Ons moment. Voor al het goede werk wat we gedaan hebben. Meisje 2: ja, voor de babies. Meisje 1: precies. Voor de babies. En wat hebt u? Alleen een stinkende baby en geen geld. Ik zie geen cheque, toch? Moeder: nee, ik heb geen geld. Wel een baby. Meisje 2: geen geld, is geen brievenbus. Meisje 1: dus rot op. Meisje 2: ja, ga eens weg. Moeder met de zielige baby af. Meisje 1: kutbuitenlanders ook altijd, verpesten het elke keer weer als we iets goeds organiseren. Meisje 2: IK ZIE LANGE FRANS EN DIE WAS IN HET GLAZEN HUIS IK WIL 10.000 VAN ZIJN BABIES! WOOOOOO! LANGE FRANS! Beide meisjes gillen enthousiast. Lange Frans af. Kokhalzend. Scene 7 Uitzinnige menigte bij het Glazen Huis. Klok die aftelt en nog maar acht seconden over heeft. Bij nul vuurwerk. DJ's lopen uit het Glazen Huis naar het podium toe. Eric Corton: dames en heren, een groot applaus voor de DJ's, die wederom een gigantisch offer hebben gebracht. Groot applaus. DJ's staan op podium te buigen. Eric: en dan nu het moment van de waarheid. Hoeveel geld heeft 3FM opgehaald voor de babies? Tromgeroffel. Een getal verschijnt op het scherm. Eric: RUIM TIEN MILJOEN EURO! Giel: dit is fantastisch! Gerard: wow! Michiel: UNDERNEATH IT ALL BEATS... Giel: Jezus, ik dacht dat ik je alleen irritant zou vinden in het Glazen Huis, Veenstra. Maar je bent buiten nog veel erger. Michiel: sorry. Gerard (tegen het publiek): jongens, bedankt. Dit had zonder jullie steun, jullie offers en jullie inzet nooit gelukt. Bedankt dat jullie er ook dit jaar weer waren voor ons. Giel: en voor de babies. Gerard: en voor de babies. Bedankt! Groot gejuich. DJ's zwaaien. Lopen af en verzamelen zich naast het podium. Giel: goed jaar dit, jongens. Wij waren weer baas. Hoeveel houden we over na aftrek van alle onkosten? Michiel: even kijken. Bier, biologische blendersapjes, licht, geluid, marketingplan, reclame, stadionnetje hier, deal met Marktplaats daar. Hier nog wat rekeningen. Deze niet vergeten. Overhead van het Rode Kruis er af. Ons salaris deze zes dagen met overuren. Even kijken. Aftrekken hiervan af. Ja, hebbes. Gerard: en? Michiel: twintig euro zevenzestig. Giel: nou, dat is ook meer dan de vorige jaren. Netjes. Laten we in het persbericht benadrukken hoe blij we zijn met de grote opbrengst van deze sobere editie. Gerard: ik schiet het geld wel even voor. Breng ik het straks naar die baby. Giel: welke baby? Gerard: die ene, die hier op de straat zat. Met zijn moeder. Je weet wel. Bivakkeert nu achter de toiletten. Giel: oh ja, die baby. Goed idee. Michiel: jongens, ik wil even zeggen, dit voelt echt goed. Heb echt het idee dat ik nu een verschil heb gemaakt. Mooi dat we zo de wereld een stukje beter kunnen maken. Giel: sluit dat smoelwerk eens, Veenstra. Gerard: welk onderwerp doen we volgend jaar? Giel: het moet zieliger zijn dan oorlogsmoeders en arme babies. Stilte. Michiel: weeskinderen. Giel: okee, maar het moet meer hebben. Michiel: weeskinderen met teelbalkanker. Giel: bijna, we zijn er bijna. Michiel: weeskinderen met teelbalkanker die... uhm... gepijpt worden door Lange Frans. Gerard: hihi. Giel: we zijn er uit. Tot volgend jaar. Michiel: tot volgend jaar. Gerard: tot volgend jaar. Giel, Michiel, Gerard af. Podium donker op één spot na. Moeder met baby komt op. Kijkt de zaal in. Stilte. Spot uit. Doek.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.