Proefballonfaal: het fietskenteken
Blaartrekkende burgerhaat. Smalende mobiliteitsminachting. Het proefballonnetje van de fietsenkentekens en rijwielbelasting wordt weer eens afgestoft. Zelfs in fucking Staphorst is dat een 1-aprilmopje, maar in "wereldstad" Amsterdam is zo iets dus gewoon bespreekbaar. Het OV is er te vies, te onveilig, te laat, te vol, te zakkenrollerig en na 12 uur des nachts helemaal niet meer aanwezig. Met de auto HAHAHAHahahahahHAHAHA ja erg geestig. Taxi's zijn eigenlijk alleen handig voor suïcidalen en/of mensen met geld teveel voor de ritprijs plus oplichters-fee. Dus de murw gebeukte stadsbewoner fietst. De gemeente, die ziet dat mensen gewoon zichzelf vervoeren zonder tussenkomst van betutteling, formulieren, registratie en andere treiterij is het een doorn in het oog. Wat nou op eigen houtje een beetje rondfietsen. Rijwielanarchie, dat komt er van, snel coachen, die kudtburgers. En dus kentekens op fietsen, want zomaar iets mogen in Amsterdam zonder loketten en administratie kan natuurlijk beslist niet. Fietschaos lost men het beste op door er een administratieve chaos bij te creëren, logisch. Proberen de verkeerswetenschappers er nog een gouden randje aan te lullen: een chipregistratie van een fiets is keihandig in geval van diefstal. Uh-huh. Right. Ga anders even aangifte doen van fietsendiefstal in Amsterdam. De twee agenten die niet net bezig zijn met geld binnenharken bekeuringen voor kapotte fietslampjes uitdelen zullen u schaterlachend de deur uit honen. Hebben de Collaborateurs toch één ding goed begrepen in 1941: rijwielbelasting, nie wieder.