
Eindelijk, Den Haag is wakker. En dat midden in vakantietijd. D66 heeft
Kamervragen gesteld aan Fred Teeven om Buma/Stemra door te lichten en de inhalige muziekbaasjes 'indien nodig' onder curatele te zetten. Kees Verhoeven heeft zijn eerste recesweek gebruikt om eens rustig een paar jaar GeenStijl bij te lezen en kwam tot de conclusie dat 'steeds weer blijkt dat de wijze waarop Buma/Stemra wordt bestuurd tot problemen en ontevredenheid leidt'. Bovendien steekt het hem dat artiesten die geld willen innen vanwege de monopoliepositie van de auteursrechtenhaaien geen andere keuze hebben dan te helpen met het
vullen van de
zakken van de Bumabaasjes. Verhoeven las overigens niet alleen GeenStijl, hij kwam in het Volkskrantarchief ook veel klagende muzikanten en een ontketende Henk
Westbroek tegen, die Buma laatst bestuurlijke krankzinnigheid en megalomaan gedrag verweet en dat met een spreekverbod op de ALV moest bekopen. Wat op zich raar is als je zelf bestuurslid van Buma bent. Maar goed, het is nu dus eindelijk tot Den Haag doorgedrongen dat Buma niet al te democratisch is ingericht, dat het bestuur altijd voor zichzelf (en dikke
televisies op kantoor) aan het lobbyen is en dat het maar eens een keer KLAAR moet zijn met dat archaïsche muziekpolitieinstituut. De Bumariedel is een langspeelplaat die al veel te lang blijft hangen. Wachten is tot één van de boze baasjes de media weer
de schuld gaat geven, want dat ze zelf tot enig
voortschrijdend inzicht komen, daar rekenen we al lang niet meer op.
JINGLE: Buma krijgt ondertussen nog altijd
geen greep op wat er online met muziek gebeurt. Houden zo.