Conclusie: flitscontroles zijn levensgevaarlijk
Flitscontroles hebben geen zin. Heeft Trouw vandaag onthuld dankzij de TrafficViewLeaks (doc 1, doc 2, doc 3, doc 4, mits Scribd functioneert). Wist elke asfaltvreter met een beetje gezond verstand natuurlijk allang. Wij hadden al eerder gewaarschuwd voor levensgevaarlijke flitscontroles. Tot vlak voor de flitspalen volle pijp vooruit. Dan het rempedaal intrappen alsof het hondsdolle labradorpup is die absoluut dood moet. Vervolgens chillaxend langs de flitspaal of flitsagentjes cruisen, niks aan het handje. Tien meter verder weer accelereren alsof iemand de recordtijden bijhoudt op jouw dagelijkse route. En genoeg lutsers die het anker uitgooien, zelfs als ze zich keurig houden aan de snelheidslimiet. Dankzij onderzoek naar de snelheid via meetlussen is men er achter dat vrijwel iedere automobilist op deze manier met flitsers omgaat. Behalve die paar halve zolen die de wetten van het asfalt niet begrijpen of bewust negeren. De schatkistrijders, als het ware. Het is voor het eerst dat iemand de moeite neemt om de gegevens van TrafficView te gebruiken in onderzoek naar de effectiviteit van flitscontroles (non-existent). Dit programma is een database van alle metingen van alle meetlussen in Nederland. Waar dit programma tot nu toe voor gebruikt werd? Niet om te analyseren waar een betere doorstroming, slimmere infrastructuur of meer asfalt nodig is. Nope, vooral om te checken waar flitscontroles het meeste op zouden brengen. Flitscontroles maken het verkeer net zo gevaarlijk als wanneer Rijkswaterstaat willekeurig stoeptegels van viaducten zou laten afpleuren. Bovendien dienen ze niet de verkeersdeelnemer, maar de schatkist als hoger doel. Afschaffen, zeggen wij. Zet maar wat meer Blik op de Weg-auto's in om de boel in de gaten te houden.