Banken uit elkaar! VWO Examen Nederlands

Deze strategie werkt als een tierelier. Zijn onvermogen in het debat heeft mij de schellen van de ogen doen vallen. Het gaat helemaal nergens meer over in de televisiedebatten. Wat we nodig hebben, is dus iemand die daar eigenlijk niet aan mee wil doen, iemand die faalangst krijgt tussen al dat onzinnige gekissebis. Dat is pas echt. De echtheid straalt ervan af. Dat gehakkel maakt deze spreker tot een onweerstaanbare televisiepersoonlijkheid. Hij breekt wat je noemt dwars door het scherm heen rechtstreeks de huiskamer in. Ik voorspel dat over een paar jaar door mediadeskundigen zal worden beweerd dat deze historische verschijning van een hakkelende premierkandidaat het begin van het einde heeft gemarkeerd van het verkiezingsdebat op tv. De formule werkt niet meer. In Amerika zijn ze ooit gaan denken dat je verkiezingen kunt winnen door een goede debatperformance voor de tv-camera. Die mythe is een halve eeuw geleden ontstaan toen John F. Kennedy de verkiezingen won van de gedoodverfde winnaar: Richard Nixon. Er is nadien een reeks van boeken verschenen over hoe dat debat is verlopen. Nixon zat te zweten en Kennedy niet. Nixon had zich niet geschminkt en Kennedy wel. De Amerikanen luisterden helemaal niet naar wat deze beide heren zeiden, maar ze zagen hoe ze het zeiden. Het ging om het uiterlijk, niet om de inhoud. Dat was het begin van de mediacratie. Wie wint voor de camera is de winnaar. Nu is deze wet omgekeerd. De twijfelaar gaat winnen omdat hij verliest voor de camera. Er is een nieuwe mediawet ontdekt: the loser takes it all.
naar: Huub Mous
Tussen de zoekende spreker uit de tekst Pleidooi voor onzekerheid en de hakkelende spreker uit het fragment zijn verschillen en overeenkomsten aan te wijzen aangaande hun gedrag in het debat.
3p) VRAAG 18: Noem eerst een belangrijke overeenkomst, en noem dan een belangrijk verschil tussen deze twee sprekers.
Zowel in de tekst Pleidooi voor onzekerheid als in tekstfragment 1 worden direct en indirect een aantal kenmerken genoemd waaraan hedendaagse deelnemers aan het publieke debat menen te moeten voldoen.
3p) VRAAG 19: Noem of herleid uit de tekst Pleidooi voor onzekerheid twee van zulke kenmerken en uit tekstfragment 1 een.
De twijfelaar gaat winnen ... (voorlaatste regel tekstfragment 1)
1p) VRAAG 20: Op welk type argument is deze bewering gebaseerd? Op een argument op basis van
A) een algemeen waardeoordeel.
B) een onderzoek.
C) een vermoeden.
D) feiten.
Opgaven
Bijlage
Correctievoorschriften