9292ov poept in broek voor concurrentie

De reden achter dit oud-koloniale protectionisme is simpel. Delen zou pure zelfmoord betekenen. Een Google-alternatief dat goedkoper & simpeler is betekent een einde van de website. Dan wordt de toko opgeheven wegens algehele overbodigheid. Deze zomer liet 9292ov nog eens duidelijk weten geen heil te zien in de plannen van toenmalig Verkeersminister Eurlings om de info over breder te verspreiden.
"Het kunstje dat we al 18 jaar doen willen we blijven doen. Het is niet zo simpel om een dergelijke dienst in de lucht te houden. Elke dag werken zo'n 25 ict'ers aan de site. Het is een illusie om te denken dat het gaat om het inpluggen van twee stekkers. In totaal zijn er 90 man werkzaam bij 9292ov."
Alle overige kritiek werd terzijde geschoven. 9292ov is heus geen monopolie, aldus 9292ov. Maar het enige feitelijke argument om de data niet te delen luidt: Ja hoor eens. Onze kerntaak (publieksvoorlichting) zuigt inderdaad keihard maar we zijn nu eenmaal een logge, oude organisatie met heel veel medewerkers. Dat kost duur en daarom houden we de info lekker voor ons zelf. Straks doet Google het beter en dan bezoekt niemand meer onze website.
Logisch toch? De status quo blijft gehandhaafd. Het alternatief van Google blijft onvolledig en de jaarlijkse miljoenen (circa 30 per jaar) voor REISinformatiegroep BV komen niet in gevaar.
Liever schrijft 9292ov een volstrekt lachwekkend juichartikel over hoe Google welkom wordt geheten. 9292ov levert namelijk de pictogrammetjes van de OV-haltes in Google Maps. Oftewel: Kijk ons eens lekker delen! Wat 9292ov verzwijgt is dat de actuele reisinformatie die er werkelijk toe doet (inclusief de vertragingen) gewoon top secret blijft.
Hoe ver kan die corperate vuist in de aars van zo'n marketingmannetje zitten om zonder bloedende ogen op te schrijven: "Of wij bang zijn voor het kannibaliseren van 9292ov.nl? Nee, groepen gebruikers komen en gaan. Het is aan hen om te bepalen wat zij het prettigst en handigst vinden, thuis en onderweg. Het draait tenslotte om een tevreden reiziger en daar maakt brede en goede reisinformatie, altijd en overal, onlosmakelijk deel van uit." Ja zolang die info maar alleen maar op 9292ov vinden is. Wat een hypocrisie. Een grote minachting van het eigen publiek.
Welke Minister of Staatssecretaris geeft eindelijk alle data vrij en verlost de Nederlandse forens van het Monopolie dat 9292ov heet?