BUMA: 1 advertentie en we komen je HALEN!
Sinds de plannen van BUMA om bloggertjes die muziek embedden financieel helemaal kapot te slopen van tafel zijn geveegd, hebben we niet zoveel meer van de luxe stoelenbezitters uit Hoofddorp gehoord. De 180 graden draai kwam na een golf van kritiek van zowel internetgebruikers als politici in Den Haag. Juridisch directeur Cees van Rij durfde sinds zijn stompzinnige opmerkingen over grammofoonplaten geen interview meer te geven. En ook die vlotte PR-meisjes Stephanie Aukes en Antoinette De Ridder namen sinds vrijdag jl. de telefoon niet meer op. We weten inmiddels waarom: Er wordt helemaal NIETS van de achterlijke BUMA-voornemens teruggedraaid. In een interview aan 3voor12 laat Van Reij weten dat poppodia en festivals vanaf 1 januari wel degelijk moeten gaan dokken voor het embedded muziek op hun site. En ook bloggers zijn binnenkort - geheel in tegenspraak met eerdere uitspraken - gewoon de lul. "Buma/Stemra maakt geen onderscheid tussen kleine of grote sites. Eén advertentie op de site is genoeg om als bedrijfsmatig aangemerkt te worden. Winst is geen vereiste, het gaat ons om inkomsten." Precies, het gaat de BUMA alleen om de pecunia. Lekker belangrijk hoe rest van Nederland er over denkt. Morgen vergaderen experts in Den Haag over de kwestie. Uiteraard volgt GeenStijl de ontwikkelingen op de voet. Wij. Zullen. Niet. Buigen!