Analyse: Krant ga dood, je hebt je kans gehad
Goed, we hebben het rapport gelezen. Dat rapport, gemaakt door een paar krantenmakers en internetoverlopers als Paul Molenaar, waarin bepleit wordt om heffingen op internetverbindingen te eisen om zo de papieren krant te redden. Met kunstmatige maatregelen, voorstellen tot concurrentievervalsing en regelrechte afpersing van internetgebruikers oppert de commissie Brinkman om kranten te beschermen. De journalistenvakbond, en al dat andere tuig is het roerend met de uitkomsten eens. Opeens moet iedereen bloeden om het mismanagement van kranten op te vangen. Stelselmatig misbruik ook van trouwe lezers door onleesbare shit te publiceren die elke aansluiting met de lezer mist. Praktijken die zelfs nu nog gewoon doorgaan. Om alles eens goed samen te vatten, moeten we even terug naar einde van de vorige eeuw...
foto: een internetjournalist
Om tot de kern van dit alles te komen, is het genoeg om het kruisverhoor van Kees Zegers erbij te halen. De commissie ondervroeg verschillende internetondernemers om erachter te komen hoe ze het makkelijkst aan te pakken zijn. Zegers is zoals u waarschijnlijk niet weet, de mede-oprichter van nu.nl. Zegers riep ergens rond 1999 dat kranten er op internet een potje van maakten, door één keer in de 24 uur een lousy nieuwsupdate te plaatsen. Het publiek was het met Zegers eens. Nu.nl was al in het begin van deze eeuw een daverend succes. En hiermee hebben de kranten, met name PCM voor het allereerst hun eigen graf gegraven. Waarom?
Zegers is namelijk met nu.nl langsgeweest bij PCM. Hij had geld nodig voor de groei van nu.nl en deze uitgeverij leek de aangewezen partij. Echter, nadat PCM wat 'brainpicking' had gedaan (een corporate woordje voor het stelen van ideeën) werd hij arrogant de deur gewezen.
Zegers: Het had appeltje eitje geweest. Wij hebben gezeten bij PCM, we hebben gezegd je kan die website kopen, hebben ze niet gedaan. Hadden ze natuurlijk wel moeten doen. Ze hadden gewoon die website moeten kopen, dan was het opgelost geweest.
Wat er vervolgens gebeurde, is typerend voor de arrogantie van dit type oudemedia bedrijven. PCM dacht dat ze nu.nl wel even kapot konden maken, en ze begonnen met jawel, en.nl. een regelrechte kopie van nu.nl die het uiteindelijk maar een half jaartje heeft uitgehouden. De onderneming bleek niet in staat om een 'simpele' site als nu.nl te kopiëren. Wijzelf zagen het talloze malen met mediabedrijven die GeenStijl probeerden te kopieren. Internet en content. Ze kunnen het niet, en zullen het nooit kunnen. Dit is trouwens maar één van de vele voorbeelden.
En dit is tekenend voor al deze oude-mediabedrijven. Telegraaf verloor de advertentieomzet bijvoorbeeld in rap tempo aan Marktplaats, maar haakte net op tijd in met Speurders, Autotelegraaf en een zeker weblogje.
Niet alles gaat foudt. We quoten Zegers weer even:
En het is de taak aan de grotere bedrijven, op het moment dat die bedrijven 15-20 man hebben en het idee is bewezen, dan moeten ze gewoon zeggen: hier is een zak met geld, nu komen jullie gewoon een jaar of vijf voor ons werken en dan komen jullie ons het trucje leren en het bedrijf dat jullie hebben opgezet dat gaan wij mooi integreren zodat wij weer doorkunnen. Als je dat als groot bedrijf durft, en als je gewoon zegt we gaan dat soort dingen gewoon kopen. Dan heb je denk ik wel redelijke kans dat het goed gaat. Alleen dan moet je wel dat bedrijf dat bedrijf laten. Telegraaf doet dat bijvoorbeeld heel erg goed. GeenStijl is daar natuurlijk een uitstekend voorbeeld van. Dat was nog relatief klein toen ze het kochten, dat is gewoon doorgegroeid. Ook op de manier wat ze waren, de authenticiteit van GeenStijl is voor 80% gebleven, in ieder geval zodanig gebleven dat het grote publiek niet in de gaten heeft gehad dat het toch een aantal dingen een heel klein beetje gewijzigd zijn. Minimaal gebeurd, op de juiste manier gebeurd, succesvol gehouden. Dus het kan wel. Kan wel.
En hier gaat het om. De rest is gelul van een stel oude mannen die hun krantje proberen te redden. Babyboomers die de wet zover willen ombuigen dat je straks onvrijwillig mag betalen voor nieuws van eergisteren, gekunstelde GeenStijl-kloontjes en de zoveelste nu.nl killer 'met duiding en diepte'. Fuck duiding en diepte. Op het moment dat wij extra geld moeten dokken voor internet om die kudtkranten van de pers te laten rollen wordt het oorlog. Het is toch echt heel simpel. pas je aan of ga dood.
Tot slot verwijzen we u nog even naar de meest absurde uitwas tot nu toe van dit afstervende medium. Schaamteloze woorden afkomstig van Jan Bonjer. De AD hoofdredacteur die als beloning voor zijn jarenlange prutswerk en het uithollen van de titel het volgende van u vraagt: meneer fail eist maar liefst 5 euro van IEDERE internetgebruiker zodat hij zijn krantenhobby voort kan zetten. Gelukkig gaat minister Plasterk hier een stokje voor steken. Maar let wel. Dit is dus het discussieniveau van de krantenmakers.