Plasterk zegt: "Krantjes, val lekker dood"
Grote consternatie bij onze gewaardeerde vrienden van de dode boom. In een brandbrief (PDF) deden maar liefst veertig uitgevers, hoofdredacteuren en CEO's van noodlijdende dagbladen en tijdschriften hele dikke boehoe over subsidieplannen van Minister Plasterk van Cultuur. Die kondigde gisteren aan 4 % (circa 8 miljoen euro) van de reclame inkomsten die de publieke omroep genereert cadeau te zullen geven aan de gedrukte media. Als extra deken tijdens de recessie. Bedoeld voor digitale innovatie dinges. U moet weten, de papieren advertentie markt ligt volledig op haar gat en met hun online activiteiten verdienen de kranten geen reet. De publieke omroep daarentegen toucheert jaarlijks 200 miljoen euro aan reclame en zit de kranten bovendien in de weg met concurrerende nieuws-websites. Maar he! Het is 2008. Banken worden genationaliseerd, dus waarom zouden de jongens en meisjes van de onafhankelijke pers dan geen recht hebben op een smak geld?
Update: DEN HAAG (ANP) - Minister Ronald Plasterk (Media) is niet van plan de positie van de dagbladpers te verstevigen door de publieke omroep af te knijpen. Voor een stevige, serieuze en onafhankelijke journalistiek is zowel een goede dagbladpers als een sterke publieke omroep essentieel, liet hij zondag weten.
Toedeledokie, dode bomen!