Faalhazen: Delft failliet door spoor en tram
In Delft zijn ze lekker aan het Bob de Bouweren om de infrastructuur voor het OV te verbeteren. Met desastreuze gevolgen. We gaan even shock&awe linkdumpen. 1) De spoortunnel. De oude spoorbrug is vervangen door een spoortunnel met prestigieus ondergronds station. Waarschijnlijk 80 miljoen euro over budget (was 264 miljoen voor Delft). Plus minder rooskleurige cijfers van de gemeentelijke grondexploitaties. Gevolg: financiële tiefuszooi. En een spoortunnel waarbij de luchtdruk van passerende intercity's de draaideuren van het station verandert in gehaktmolens waar ISIS haar vingers bij aflikt. Tot nu toe elke dag sinds de opening flinke vertragingen. 2) Tramlijn 19. Oorspronkelijk zou tramlijn 19 al in 2012 doorrijden tot de TU Delft, maar de Sint Sebastiaansbrug bleek geen trams te kunnen dragen. Dus nu duurt het tot 2017 voordat de complete tramlijn in gebruik genomen kan worden. We vonden een kostenplaatje waarin het budget dat de gemeente Delft moet ophoesten al vertienvoudigd was. Dat kostenplaatje is uit 2009. Conclusie. Delft is failliet. Wordt onder curatele gesteld straks. Artikel 12-gemeente. Gemeente en inwoners decennia aan de bedelstaf. Maar zie het van de positieve kant: je hebt een tramlijn waar geen trams over kunnen rijden en een fraai ondergronds treinstation waar geen treinen kunnen passeren. Omdat je het waard bent.