Certificaten trajectcontrole + laserguns verlopen
Dag forenzen in de automobiel/motor van de zaak danwel eigenvoertuigbeheerder op 's lands Heeren wegen. Vandaag lekker door kunnen rijden op de snelweg? Geen file? Fijn is dat toch op vrijdagochtend. En ook een beetje kunnen plankgassen? Niet? Ah, vanwege de trajectcontrole en laserguns. Ja dan moet die baksteen even van het gaspedaal om een fikse boete te voorkomen. Maar is dat eigenlijk wel zo? In sommige gevallen niet. Als de politie hun zaakjes bijvoorbeeld niet op orde heeft. We noemen: een ijkrapport dat is verlopen. En laat dat nu net aan de hand zijn op de A20 (street view) bij Rotterdam. Aan de linkerkant van de weg hangt hele dure apparatuur boven de weg waarvan het NMI-certificaat is verlopen. KIjk maar in deze PDF op pagina 16/17. (hier en hier) Een NMI-certificaat geldt als bewijs dat meetapparatuur keurig is afgesteld volgens de geldende normen en regels. Klopt een NMI-certificaat niet, dan is een boete afkomstig van die apparatuur ongeldig. Sowieso is er geregeld van alles mis met de trajectcontrole boven de A20. Zo bleek in 2011 dat de controle al een halfjaar niet functioneerde omdat een flexibele snelheidslimiet te ingewikkeld bleek voor systeem van Rijkswaterstaat. Nu denkt u: ja maar dankzij dit topic staan er vast van die irritante mobiele veldwachters met een lasergun langs de vangrail me op te wachten. Dat zou inderdaad goed kunnen. Maar ook de NMI-certificaten van diverse laserguns zijn niet meer up to date. Check dit lijstje van de politie zelf. De geldigheidsduur van een NMI-stempeltje bedraagt precies 1 jaar. Maar we zien laserguns die voor het laatst in 2008 zijn gecontroleerd. Daar klopt dus geen zak van. Maar ondertussen gaat dat flitsen dus gewoon door. Wie zegt ons dat niet alle NMI-certificaten van ALLE laserguns zijn verlopen? Wil iemand dat even WOB'en? In dat geval kunnen al die boetes namelijk door de shredder. Dit zaakje stinkt. Joehoe flitsagentje, doe eens uitleggen!