Radio538: winst maken met goede doelen
Ook Radio538 doet mee met het goede doelen marketingcircus. Er werd maar liefst negen ton opgehaald voor War Child. Niet zo spetterend als de miljoenen van 3FM, maar toch tien jaarsalarisen van War Child directeur Mark Vogt bij elkaar. Dus een prima resultaat. Voor Radio538, althans. Want goede doelen zijn in de radiowereld een must om te overleven in het door internet snel veranderende medialandschap. Om als radiostation winst te maken, moet je het station koppelen aan een goed doel wat de mensen aanspreekt. En wat spreekt de mensen meer aan dan oorlogskinderen? Die kapot geschoten kiddo's zijn geen doel voor Radio538, maar een middel. Is allemaal marketing. In de radiomarketing geldt inmiddels het adagium: "sex sells, maar getraumatiseerde kinderen nog meer". Tieten zijn immers lastig te verkopen op de radio, maar mensen aan je binden door saamhorigheid te kweken met een gezamenlijk altruïstisch doel is een stuk makkelijker. Raising profit by raising money for charity, dat verhaal. Nu denkt u natuurlijk dat dit weer zo'n cynisch betoog is van GeenStijl. Niks is minder waar. Radio538 geeft dit gewoon toe. Dit betoog is namelijk het onderwerp van een lezing die Taco Vinkeles, Nonspot & Concepts Director bij 538, gisteren gaf tijdens Radio Days Europe van de European Broadcast Union. Winstgevende radio maken door goede doelen in te zetten, daar is Radio538 heel eerlijk over. Gewoon die oorlogskinderen voor je laten werken, qua branding. Na het enorme succes van 3FM Serious Request kon 538 moeilijk achterblijven in de goededoelenporno, want anders was het doei doei marktaandeel. Dit verhaal geldt overigens niet voor 3FM zelf, natuurlijk. Die doen het allemaal echt voor de zielige kindertjes! Dankzij een week niet eten door drie DJ's kunnen kinderen weer spelen met hun stompjes die ze door een mijn opgelopen zijn! En dat allemaal belangeloos! Publieke omroep is tenminste geen harteloze cynische zelfpromotende bende zoals Radio538, maar pure ♥♥♥.